Skrevet af: L. Jørgensen, 2. februar 2010 kl. 13.21
Hej jeg er helt ny her på forum, og kan ikke se, om emnet er beskrevet tidligere ? MEN, min søde nabo, har været så flittig til at skrabe vores gangarealer, parkeringsplads m.m. Desværre har han smidt al sneen ind i min staudehave. Det er store kæmpe bunker på et par meters højde. Kan der ske noget ved mine planter roser stauder, forårsløg, stenbedsplanter m.m.m. ? Der kommer nok endnu mere efter snestormen i dag. Jeg vil ikke kæmpe med at fjerne al sneen, hvis det er uden betydning, og har ikke mod på nabo-bøvl…
Jeg ved godt, at sneen kan beskytte mod frost hvis den falder almindeligt, men dette er store komprimerede tunge klumper…
Er der nogen, der ved om jeg skal igang med skovlen ?
På forhånd tak.
L. Jørgensen
Bornholm
Skrevet af: Søren S Duun, 2. februar 2010 kl. 14.08
Hvis der ligger meget sne tror jeg ikke at dine stauder tager skade, da deres knopper ligger længere nede og ikke bliver belastet så meget . Så snart varmen kommer igen vil selv meget sne forsvinde hurtigt og der er kun når lyset og varmen dukker frem, at stauderne gror .
Dine stenhøjsplanter kommer fra et miljø , der minder meget om det vejr vi har i øjeblikket . Dem tror jeg ikke, at der sker noget med .
Jeg ville ikke begynde at flytte sneen , da du risikere at beskadige de nye knopper . Stauderne bliver ikke kvalt af sneen .
Derimod er det ikke så godt at der ligger for meget sne/is på dine buske, da du risikere, at grenene nemt knækker . I komprimerede sne kan der ligge mange kilo gemt og det kan de ikke altid bære . Det er især de buske , der ikke har så bøjelige grene, bl.a. azalier, rhododendron og nogle roser . Dem ville jeg være mere bekymret ved . Men lad endeligt være med at flytte sneen nu . Har de allerede taget skade kan du ikke gøre så meget ved det .
Mit råd vil være at ligge sneen enten på græsplænen eller på belægninger, såfrem det er muligt og hvor det kan gøre mindst skade . Dog skal jeg lige nævne at du kan være uheldig at få sneskimmel i græsplænen, hvis der i gennem længere tid har ligget sne på plænen . Det er ikke sikkert at du får det , men jeg nævner det alligevel . Du kan læse mere om sneskimmel her : www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/78.html
Skrevet af: L. Jørgensen, 2. februar 2010 kl. 14.38
Tusind tak for dit hurtige svar, jeg er lige kommet ind, efter at have prøvet at grave noget af dyngerne, men jeg har opgivet, det er for hårdt for mig. Så det var dejligt, at du kunne komme med et positivt svar. Der er nok ikke så mange planter, der har taget skade. Kun nogle fine roser, og de små nye buske jeg købte sidste år. Der står jo hurtigt for flere tusinde kroner under sådan en kæmpedynge, hvis man skal ud og købe nye planter, så pyh ha, nu håber jeg bare på det bedste.
Venlig hilsen L. Jørgensen
Skrevet af: Søren S Duun, 3. februar 2010 kl. 15.36
Jeg hørte i radioen at en spøgefugl havde sat en annonce i den blå avis og tilbød 1, 5 kubikmeter gratis sne . Man skulle ikke ringe først og man kunne bare tage alt det man ville, da det lå ude ved fortorvet . Så sådan kan man også gøre for at komme det til livs.........
Skrevet af: Aimar S., 3. februar 2010 kl. 18.37
Hei!
Bor i Trondheim, og her er vi vant med mye snø, men i år er det lite, bare 10-15 cm. Tung snø er ikke noe problem for staudene, mens grener på busker lett kan knekke.
Når snøsmeltingen er kommet i gang, kan det være lurt å ta et par hull på snø/islaget slik at det kommer luft ned til bakken, særlig hvis det er mye skygge/på nordsiden av huset. Tung snø kan bli til en kappe av is, og du kan få problem med mugg, dersom det ikke kommer luft til. Ellers er det bare å vente til snøen forsvinner av seg selv.
Skrevet af: L. Jørgensen, 3. februar 2010 kl. 19.12
Herlig humor Søren ;-)
Aimar: Tusind tak for dit gode råd, det vil jeg huske, når det begynder at smelte.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2010 kl. 10.28
Nogle gange er vejrguderne bare ikke med os . Jeg har i det senere år spekuleret meget på dette med den globale opvarmning og troede at det var, hvad vi kunne vente os fremover . Men så kom der alligevel sne igen
Sidste år gik jeg og bar en masse organisk gødning ned til nyttehaven . I år må jeg udskyde dette og håber at varmen lader vente på sig, af hensyn til lugten.
Hvis man kigger tilbage på de andre årtier har der også været en stor mængde sne . Jeg vil nok hellere have sne end oversvømmelse .
Så er det godt jeg bor tæt på "høje Gladsaxe, nemlig i mørkhøj" :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.