Forum

Beskæring?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 2. februar 2010 kl. 23.04

Jeg har en hæk som består af, -jeg tror, det er elm.
Den er løvfældende ihvertfald.

Kan jeg beskære den nu?
(-altså når jeg kan komme til for sne)

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 3. februar 2010 kl. 0.43

P.S: Jeg har fundet frem til at hækken består af Elm og Ahorn

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. februar 2010 kl. 8.12

Hej Jean

Ja gå du kan fint gå igang med beskæringen her i vinter. Hård vinterbeskæring (dvs langt ind mod hovedstammen, så der kun er korte grene på hækkens sider) får hækplanterne til at sætte mange nye skud fra "sovende knopper" inderst på hver lille gren. Når hækken skal klippes i facon til sommer får du en let opgave, fordi alle de nye skud vil have nogenlunde samme tykkelse.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 3. februar 2010 kl. 14.50

Gælder det også når det er Ahorn og Elm?

De inderste stammer som selve hækken springer ud fra er ca. 10 cm. i tykkelse og jeg havde tænkt mig at tage motorsaven og skære den helt ned til ca. 20-30 cm.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. februar 2010 kl. 15.32

Du kan sagtens skære dem ned , men hverken elm eller ahorn giver en flot hæk bag efter. Begge betragtes som ukrudt . På et eller andet tidspunk ville jeg nok skifte dem ud men noget andet .

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 3. februar 2010 kl. 19.42

Jeg synes nu min hæk er rigtig pæn, og derfor vil jeg ikke skifte den ud. Kun forynge den.

Men hvis jeg skære den ned nu tænkte jeg på om jeg skulle tage og smide en gang hestemøg over/under resten?

Jeg tænker både på varmen og gødningen.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. februar 2010 kl. 20.33

Hej Jean.
Er du sikker på, at det er ahorn og ikke naur? Det er samme familie, og den er brugt en del til hæk. Hvis det er naur, kan du gøre hvad som helst ved den. Sæt den ned på 5-10 cm, og den vil komme lynhurtigt med 1-2 m. allerede første år. Den har tidlig saftstigning og vil bløde meget, hvis den bliver skåret efter 1 april. Jeg har dog aldrig oplevet, at den har taget skade af det.
Mvh. Hans

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 3. februar 2010 kl. 22.23

Jeg tror desværre det er Ahorn

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. februar 2010 kl. 22.59

Hej.
Ahorn vil også skyde villigt igen. De er sejlivede.
En god regel siger, at træer skyder helst på de øverste 20-25 cm fra skærestedet. Hvis du skærer på 80 cm, vil du nemt få en bar stamme forneden og en kost i toppen. Hvis du skærer på 20-25 cm, vil det slå nye skud fra bunden. Det er så op til dig, hvordan du ønsker det færdige resultat skal være.
Mvh.
Hans

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 4. februar 2010 kl. 0.37

Nu har de jo lovet en del frostvejr det næste stykke tid.

Hvis jeg skærer nu, skal jeg så dække resten til?

Jeg tænkte på at dække med hestemøg og fiberdug, eller er det at gøre for meget ud af det?

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. februar 2010 kl. 8.03

Hej Jean

Du skal ikke dække stubbene med hverken møg eller fiberdug !
De eksisterende rodnet under hver hækplante vil sagtens kunne forsyne de nye skud, der kommer (efter nedkapningen til de 20 - 30 cm, du nævnte i indlæg nr 3).
Træarter, der har tilpasset sig vækstforholdene igennem mange år, behøver ikke nogen beskyttelse mod udtørring, regn eller andet når de beskæres på et passende tidspunkt.

Der er flere grunde end denne til at du ikke skal dække stubbene med hverken det ene eller det andet nu i vinter:

I en "dyne" af hestemøg vil de unge, bløde skud blive forkrøblede og ikke vokse sig ranke, som de ellers ville gøre.
Der sker ingen næringsoverførsel til planten ved den lave vintertemperatur - højst en udvaskning af næringsstoffer, som siver ned i grundvandet......
Under fiberdug vil de unge skud heller ikke kunne udvikle sig godt.
Både under hestemøg og fiberdug (hver for sig eller sammen) vil luftfugtigheden være højere i længere tid end hvis planten er udsat for skiftende vejrlig. Høj luftfugtighed kan give forskellige ikke-ønskelige svampe alt for gode vækstbetingelser.

Så hvis du har hestemøg til rådighed nu kan du i stedet for starte en kompostdynge - mængden skal helst være så stor, at dyngen mindst er 1 x 1 x 1 meter. Mindre dynge end det kan betyde, at komposteringen på grund af for lav / for svingende temperatur eller for lav fugtighed forløber meget langsomt.
Sent på foråret, når jorden er varmet op til 12 - 15 grader, kan du lægge en lille fodpose (en grebfuld pr 30 cm er rigeligt) af komposteret hestemøg langs hækkens sider. Der vil så langsomt kunne ske en omsætning af plantenæringsstofferne, så hækplanterne får gavn af dem under den fortsatte vækst. Muldlaget bliver beskyttet mod udtørring eller tilslemning ifm regnskyl. Sidegevinsten i form af begrænset ukrudtsvækst er jo også værd at tage med :-)

God arbejdslyst til dig !

Med venlig hilsen fra
Lone

11 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lone Brems, 4. februar 2010 kl. 8.04

Slettet af administrator 5. februar 2010 kl. 23.28.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 4. februar 2010 kl. 13.16

Det vil sige at jeg godt kan skære den ned nu selvom de lover mere frost?

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. februar 2010 kl. 13.25

Fin tid nu. Ingen blødning. Frost betyder intet.
Mvh. Hans

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 4. februar 2010 kl. 16.15

Tusinde tak for svarene. Jeg vil gå igang med at skære den ned lige så snart jeg kan komme til det.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 20. februar 2010 kl. 13.39

Tak for alle svarene.

Nu er hækken skåret ned, så nu må det briste eller bærer, som man siger.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2010 kl. 21.32

Jeg tror ikke du skal være nervøs for at der ikke kommer groning i det igen . Jeg har aldrig oplevet at en etapleret og ældre hæk, ikke kom igang igen . Du kan så godt risikere at du får en meget stor vækst her til sommer , men så må du bare igen med saksen . Her vil jegh foreslå dig at vente med at beskære den til den er færdig med at vokse i august - september samme år. Så får du også en stærkere hæk med tiden . Om 2 - 3 år og fremefter kan du godt klippe den til sank hans og senere i juli - august

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2010 kl. 1.04

Man kan snilt beskære nu!

Mvh Eivin (^_^)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Madsen, 11. marts 2010 kl. 11.17

Hej.

Jeg har en liguster hæk, 15 år gammel pæn tæt, men alt for bred, (1m) og 1,3m høj, kan den også beskære så snart at snen er væk, planen var at skære den helt ind til stammen, kun på den ene side, da den går ca 20-25 cm ud over fortovet.

mvh Madsen.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. marts 2010 kl. 11.55

Du kan sagten skære den ind nu . Ligustrer er meget hårdføre
Selvom man kan kigge igennem dem (hvilket plejer at være undskyldningen for ikke at få den skåret ind) skal den nok komme sig . I løbet 2- 3 år er den tæt igen . Den bliver også nemmer at klippe og holde fri for ukrudt fremover .

God arbejdslyst .

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. marts 2010 kl. 20.27

Jeg havde tidligere en nabo - på den anden side af vor hæk, hvor hans side var mod syd. Derinde var der lange ranlede grene. Havde han klippet dem, var de forgrenet sig så hækken blev tæt. Det er den så ikke. håp

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 13.43

Bare lige en opdatering:

Hækken klarede sig og er nu igang med at blive rigtig flot tæt og skal til at klippes første gang.

Nyt svar til emnet »Beskæring?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider