Skrevet af: Jeppe Wagner, 16. september 2003 kl. 20.45
Har i nogle forslag til træer langs et raftehegn,h=1.8M)og med stauder i bedet
Skrevet af: Hanne Bech-Jensen, 18. september 2003 kl. 23.27
Hej.
Jeg har et hjertetræ, som jeg er meget glad for.
Det vokser ikke så hurtigt, og skulle ikke blive så stort. Sådan er det ihvertfald købt, men jeg har siden hørt om meget store hjertetræer, så jeg håber...;o)
Hanne. Glostrup
Skrevet af: Hanne A. Olsen, 13. november 2009 kl. 11.45
Vi er ved at etablere have i et helt nyt kvarter, og havde egentligt planlagt at plante et hjertetræ i et sydvendt staudebed, da vi syntes, det er et meget smukt træ. Da det er et helt nyt kvarter er der ingen afskærmning for vestenvinden. Vi har fået meget forskellige meldinger fra planteskolerne vedr. om træet kan tåle blæsten, og er nu blevet i tvivl om vi skal plante et hjertetræ. Hvad er jeres erfaringer? Er der andre bedre alternativer? Jorden er meget leret.
Vi har bl.a. overvejet et ambratræ, men det springer ud forholdsvist sent. Vi kan se træet indefra året rundt, så det er vigtigt med smukke farver etc.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. november 2009 kl. 19.13
Både Hjertetræ og ambratræ vokser bedst i en byzone med den dertil hørende læ fra huse og andre træer. hjertetræet er et ret vandkrævende træ og med meget vind, tørre træet simpelthen for hurtigt ud. det kan ses på bladene der får tørre spidser. -Men når træet har fået ordentlig fat i jorden kan den trække sit vand op langt nede fra.
Begge træer egner sig bedst i en dybmuldet jord.
Nogle sikre alternativer er for de små træers vedkommende, er f.eks: Amelancher, røn, tjørn og japanske kirsebær. Og for de større træer, som man jo kan bruge til at få hurtigt op for at give lidt læ og fylde i et nyt kvarter: feks. Lind, rødel, Eg, Birk, Løn og nogle andre japanske kirsebær.
god fornøjelse
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.