Forum

Formering af rødbladet hæg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. marts 2010 kl. 8.33

Jeg har fået nogle skud på ca 30cm fra en rødbladet hæg, nogen som ved om de skal behandles på en bestemt måde for at få rødder på dem??

Havde sån set regnet med at sætte dem i potter med fugtig muld et skykkefuld sted og lade dem få rod mens de springer ud.
Andre forslag??

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 11.02

Prøv at spørge Boi Jensen. Jeg er sikker på at han ved det .
www.de-gamle-sorter.dk/ . Har du prøvet at google den? . Jeg kan se at den hedder Prunus padus 'Colorata',på latin . Et gæt fra min side er at den sikkert skal podes på en hæg . Ved at oversætte til engelsk og herefter søge på formering af , på Google og så det latinske navn finder jeg www.actahort.org/books/79/79_2.htm , som håber du kan bruge . Ellers kan jeg ikke finde noget brugbart .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 11.19

Jeg har lige ledt i Valdemars Jensens bog, Buske og træer, som nok er en "bibel" for planteskole folket og her nævnes den ikke , men derimod den storblomstrende ( Hæg (Prunus padus 'watereri') og den skal podes . Jeg tror ikke at man kan formere dem som stikling . Hæg er i familie med kirsebær, mandel, diverse prydkirsebær, rosenmandel osv og de skal alle podes .

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. marts 2010 kl. 12.42

Hej Steffen og Søren
Den rødbladede hæg (rød majtræ) og korrekt på latin som Søren skriver - får jeg stiklingeformeret. Prøv du bare om du kan sætte den i en blanding af spagnum og sand, men jeg tror nu ikke det lykkes.
Måske med lidt begynderheld.
Tror de er lavet enten som urteagtige stiklinge, eller alternativt på undervarme i drivhus og med hvid plast eller fiberdug henover.
De kan podes, men ofte giver Prunus Padus rodskud, så det er ikke sikkert at det er så sjovt.
Der er ingen beskrivelse i Politikens bog om planteformering, så den kan det ikke betale sig at kigge i - i denne omgang.
www.de-gamle-sorter.dk

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. marts 2010 kl. 16.56

Som jeg kan læse mig frem til, så kan arten Prunus stiklinge formeres. Om det så også kan lade sig gøre med denne ved jeg ikke. Men prøver alligevel.

Men hvor lange bør stiklingerne være??

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. marts 2010 kl. 20.40

jeg har prøvet at stikke den træagtig og fået enkelte til at slå rod. Plant stiklinger (et-års skud) 20-30 cm lange dybt i jorden i haven på en let skygget plads. 3/4 af stiklingen skal være i jorden. Lettere er det at lave urteagtige stiklinger i begyndelsen af juni. Den er også meget nemt at lave ved nedkrogning. Podning kan ikke anbefales, da grundstammen (Prunus padus = hæg) sætter mange rodskud selv på ældre planter.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. marts 2010 kl. 19.39

Hej Steffen
Hvis du har et alm.drivhus er det meget let at få rod på: sæt 20 cm stiklinger dybt i fugtig sandblandet så-og priklejord hele vejen rundt i en plastikpotte,sæt en hvid pose over og sæt den skygget i brivhuset.
Vi har stiklingeformeret rød majtræ i årevis, men det er lettest i august som urteagtig i tågeformering.
Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 15. marts 2010 kl. 19.46

Jamen tak for rådet.

Hvis bare én af grenene slår rod er jeg godt tilfreds.
Ellers må jeg jo prøve igen til august.

Nyt svar til emnet »Formering af rødbladet hæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Formering af rødbladet hæg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider