Skrevet af: Steffen Jensen, 15. marts 2010 kl. 15.16
Jeg har plantet en form for læbælte i to rækker med div buske ud mod en mark.
I min have går græsplænen ud til buskene og der er nu flis under dem.
Men gider ikke smide flis derunder hvert andet år og lue ukrudt i det.
Så vil gerne have plantet et eller andet under buskene...
Det skal kunne hamle op med græs fra begge sider og ikke blive højt eller hæmme buskene.
Alternativet er jo også at lade græsset gro ind under buskene når de er blevet store nok.
Hvad har i af ideer??
Skrevet af: Rune Vang Sommer, 21. juli 2011 kl. 22.05
Jeg står i lidt samme situation og venter på, at der er nogle der har de gode idéer.
Skrevet af: Clara Andersen, 22. juli 2011 kl. 13.51
Hej Rune
Det vigtigste er at få luget for flerårigt ukrudt først, ellers slipper du aldrig for at luge. Derefter er ideen med flis god, bare det er tykt nok, så et-årigt ukrudt ikke kan spire. Det kunne også være et 10-15 cm tykt lag kommunekompost (det har været på så høj en temperatur, at der ikke skulle være spiredygtige frø i det). - Derefter kan du hvert år smide grenstumper, kviste og ukrudt uden frø derind, det vil holde laget ved lige.
De fleste bunddække-planter vil jo søge ud i lyset og efterhånden ind i græsset, men med jævnlig slåning af græs bliver det ikke et større problem. Søg Bunddække på Havenyt (øverst til højre). Og indtil de dækker, vil der komme etårigt ukrudt imellem.
Så jeg tror, at den første mulighed med flis eller kommunekompost vil være det nemmeste, for på et tidspunkt vil buskenes grene gå helt ned til jorden og dække for lys; du kan så klippe deres sider som hæk, det gør jeg med syren og forsythia. - Vil du endelig have lidt at se på i det tidlige forår, så kan påskeliljer godt komme op gennem kommunekompost.
Hilsen Clara
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.