Forum

Erstatning for hængepil

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne E. Nielsen, 15. marts 2010 kl. 19.53

Vi havde et hængepil i vores have (billedet længst til venstre), den er nu væk og vi mangler en erstatning, altså noget vi kan sidde i skygge under. Selv om vi ønsker noget der kan skygge er der jo også problemet med at det tager vang fra græsplænen, sviner på terrassen og i tagrender m.m.

Vi har ingen andre skyggesteder, så er der nogen der kan komme med en god idé.

På forhånd tak.
Bjarne E. Nielsen
www.musikstudiet-vejle.dk

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 15. marts 2010 kl. 20.04

Ja jeg synes jo det er godt synd at i har fjernet et så smukt træ...

Jeg ved godt de nemt bliver store og sviner, men de kan nemt holdes nede ved beskæring med 5-10års mellemrum.
Du får faktisk et flottere træ hvis det beskæres engang imellem.

Jeg kan kun anbefale i får sån et træ igen.
Det vil blive svært at få et andet træ med en bred krone som kan skygge på få år.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne E. Nielsen, 15. marts 2010 kl. 22.26

Vi har kun fjernet træet fordi det var sygt, ikke af nogen anden grund.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. marts 2010 kl. 15.59

For at kombinere det nyttige med det kønne ville at podet valnøddetræ da gøre sig rigtig fint. Man kan stamme det op i den højde man ønsker.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 16. marts 2010 kl. 20.55

Jeg har da altid nogle bud på sådan noget :)
Quercus robur, Quercus rubra, -Eg går jo dybt i jorden med rødderne og laver en flot krone -castanea sativa, hvis den bliver høj nok. Robinia pseudoacacia 'Nyirsegi'.
god fornøjelse

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 9.30

Jeg syntes også at det var ærgeligt at det blev fjeret , men har der været sygdom er der ikke meget andet at gøre .

Der findes mange træer, der kan erstatte pilen og der er allerede nævnt nogle stykker . Fælles for dem alle er at der desværre går mange år før de bliver store .
Derfor tænkte jeg på om ikke det var bedre at lave en pergula, images.google.dk/images?hl=da&source=hp&q=pergola&rlz=1W1SUNC_da&aql=&oq=pergula&gs_rfai=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi hvor der så blev plantet roser eller andre smukke ting opad . Det vil tage imellem 10 - 15 med et træ . Med en pergula , vil du kun tage 3 - 5 år før det bliver tæt .

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 10.21

Jeg tror lige at jeg giver de førnævnte træer lidt længere tid at løbe på . Jeg tror derfor at det vil tage omkring (alt efter hvad man vælger) 20 - 30 år, før at træet har den rette størrelse til, at man kan sætte sig under det .
Man kan også plante flere træer tæt på hinanden, eksempelvis med 2 - 3 meters afstand da det vil give mere fylde på kortere tid Træerne vil lave en fælles krone.
I Gladsaxe kommune benytter også dette, at sætte flere ved siden af hinanden og senere, når træerne et blevet store kan man fjerne nogle af dem. Det giver lys til de andre

Med hensyn til pergulaer er det der mange måder at fremstille dem og jeg har fundet en via dette links www.interstatevisions.com/Catalog/pc/catalog/th_Pergula2.jpg , som også kunne være en mulighed .

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne E. Nielsen, 18. marts 2010 kl. 1.07

Tak for alle svar.

Vi har nok ikke tid til at der skal gå 10-15 år inden et træ danner den krone vi har brug for.

En pergula dur ikke rigtig på det sted hvor træet stod.

Jeg er nok også kommet til det resultat, at jeg hellere vil købe et træ der allerede er godt igang, så vi ikke skal vente for længe. Man kan jo altid fjerne det og plante et nyt hvis det bliver for stort, så er spørgsmålet blot hvad for et.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. marts 2010 kl. 23.18

Det er meget skæg og se, hvordan billeder kan snyde en . Med det nye billede kan jeg sagten se at der ikke kan laves en pergola. Det vil også se underligt ud lige der.
Du skal for alt i verden IKKE vælge popler . Godt nok vokser de meget på få år , men de er også skrøbelige og kan knække nemt i hvis de udsættes for en storm eller hvis man klatre rundt i dem . Om foråret har deres knopper en væmmelig lugt .

Køber du et træ i 2- 3 meters højde, vil der går mange år før det ser ud af noget og derfor kan jeg ikke komme på andre ideer . Den pil , der er på billede er nok et sted imellem 30 - 50 år gammel .
Hvis du har en stor tegnebog eller friværdi i huset ;-)
kan du godt få træer i samme størrelse som den fældet pil, hos firmaet Sitas (Ballerup). Men så taler vi også priser , som er ligemeget. Et sted i mellem 30 - 70.000 skal du nok regne med . Nej, spøj til side . Jeg tror at du skal sætte en birk og her findes også nogle, der både er hurtigvoksende og kan danne en lille krone indefor en overskuelig fremtid .

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne E. Nielsen, 18. marts 2010 kl. 23.50

Øverste billede viser 3 birketræer vi fik fælde i 2004 eller 2005. Vi satte 3 nye som vi gav 400 kr. for pr. stk. Det nederste billeder viser hvad de er blevet til på 4-5 år. Så man kan godt købe træer der er godt på vej uden det koster en formue, og uden man skal vente 10-15 år på lidt skygge.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne E. Nielsen, 18. marts 2010 kl. 23.52

Jeg var lige lidt for hurtig. Det er modsat, nederste billede viser de gamle birke og øverste de 3 nye træer.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2010 kl. 17.15

Jeg kommer sådan til at tænke på et læserbrev, som vistnok stammede fra bladet "Haven" og som Søren Ryge meget fornuftig svaret læseren på . Læseren foreslog om ikke det ville være en god ide at fælde alle birketræer, da både han og andre jo led af pollen allergi .

Søren Ryge måtte have tænkt sit , men fik svaret at det desværre ikke var muligt og at pollen kunne stamme fra bl.a. Sverige . Desuden syntes han også at det ville være synd . Her kan jeg kun give ham ret . Men tænk at man i ramme alvor kan spørge om dette .

Selv holder jeg meget af birketræer og syntes at de er flotte .

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Øster, 5. maj 2010 kl. 19.22

opstammet hængepil i terasse krukke - Salix Kilmanrock - er den stedsegrøn ? hvis ikke hvad kan jeg så sætte i stor krukke - opstammet og stedsegrøn ??? Er der nogen der kender en stedstegrøn opstammet plante ved navn Blondie ? Bladene er stærk grønne og gule. Hvis ja hvor købes den og hvad pris ? Elisabeth.

Nyt svar til emnet »Erstatning for hængepil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erstatning for hængepil

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider