Forum

Anlægning af surbundsbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 16. marts 2010 kl. 10.56

Hej

Jeg skal have anlagt et aflangt surbundsbed på ca 8 m2. Hvis dette så skal graves ned i 1/2 meter dybde må det jo være noget med 4 m3 jord. For så langt ned skal jeg vel?

Hvor køber jeg dette jord mest fordelagtigt?

Kan se at jeg lokalt kan købe noget harpet muld, kan dette bruges, eller har I andre forslag?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogh, 16. marts 2010 kl. 20.14

Hej

Du skal købe spagnum til dit surbundsbed. Du kan godt nøjes med 40 cm.

Hvis det er store planter du sætter i bedet, så kan du evt. grave lidt dybere der hvor de skal stå.

Du kan læse mere om spagnum på www.stensalg.dk

Mvh.

Thomas

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 16. marts 2010 kl. 20.38

Lige en tilføjelse til det andet der allerede er skrevet, så kan man også lave et lille højbed, hvis man ikke vil grave så meget jord ud af haven. -En klynekant eller stenafgrænsning eller hvad man nu kan finde på. Så behøver man ikke grave så meget, men det er stadig en god ide' at grave lidt dybere der hvor de større planter skal stå.
Der findes mange kvaliteter af spagnum og jo grovere og lysere den er jo længere er den om at blive omsat. -men i princippet kan man bruge alt jord der har den rette surhedsgrad.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 9.42

Jeg vil anbefale alle , som vil lave surbundsbed at låne Jørn Dannesboe bog "Skov og surbundsbedet" inden i går igang.
Så er der mulighed for at få et større overblik og det vil også være en god ide at indhente priser . Ofte er det dyrere end man regner med . F.eks. vil spagnum være væsentligt dyrere at indkøbe på planteskolen , end , hvis man køber det i løs vægt, osv. Når man anlægger specielle bede , skal man tænke lang ud i fremtiden, således at man ikke skal til at opgrave sine planter, hvis ikke de længere står i spagnum .

Det duer derfor ikke at spare på det .

Nyt svar til emnet »Anlægning af surbundsbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Anlægning af surbundsbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider