Forum

Redning af rose?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. marts 2010 kl. 23.16

For ca. 3 ½ år siden fik jeg en sund rose (solgt under navnet Schackenborg Rose) i en 30 literspotte med god jord. Den blomstrede flot længe, men da jeg i meget lange perioder har været hjemmefra, er den blevet groft forsømt; ingen vand, gødning og masser af blæst på altan. Det har resulteret i, at den ser jammelig ud med mange døde grene og generelt er meget mindre, end da jeg i sin tid modtog den. Muraluløst nok har den stadig levende skud visse steder.

Hvad kan jeg gøre for at rette op på skaden? Jeg forestiller mig umiddelbart at plante den ud i haven (i slutningen af april eller i begyndelsen af maj) og efter ca. en måned begynde at gøde den, så den kan komme til hægterne. Lyder det fornuftigt og er der andet, jeg kan gøre for at gøre gøre skaden god?

På forhånd tak for svar.

Mvh. Marie

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2010 kl. 23.52

Nej ikke rigtigt . Du kan plante den ud og blande lidt blomstermuld , sammen med den jord den skal stå i .
Jeg ville give den lidt flydende gødning få dage efter at jeg havde udplantet den og ellers holde den med vand . Ca hver 14 dag ville jeg give den det flydende gødning .

Alle døde grene skal væk , men den må ikke skæres hel ned . Det er vigtigt at den stadig kan sætte nye skud

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 20. marts 2010 kl. 20.27

Hej Søren

Mange tak for dit hurtige svar.
Jeg vil prøve dit forslag og kan forstå, det er vigtigt at gøde hyppigt. Jeg havde ikke troet, at man allerede så tidligt efter omplantning kunne begynde at gøde.
Flydende gødning? Er det kunstgødning (vel ikke), øko. rosengødning eller måske en særlig type citronvand;-)?

Mvh. Marie Louise

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2010 kl. 11.22

Hvis de skud du har kommer længere nede på rosen kan det godt være "vildskud,". D.v.s skud fra grundstammen, men det kan du bedre se , når du graver den op . Er det tale om vildskud er der ikke andet at gøre , end at kassere den .
Du kan godt dyrke grundstammen men du får nogle andre blomster og en anden vækst .
Kommer skudene længere oppe er det ok. Grundstammerne er som regel meget voldsomme i deres vækst, f.eks. Rosa multiflora .

Giv rosen lidt flydende gødning og du kan både bruge kunst eller natur/organisk gødning . Hvis du bruger kunstgødning i den flydende form kan du sagten vente med at give den det i starten af maj, da rosen vil optage det hurtigt . Men vand og organisk gødning skal du give fra nu af og sørg for at holde jorden jævn fugtigt hele tiden. Du må endeligt ikke komme gødningen ved rødderne . Hvis rosen udsættes for kombineret udtørring og overvandning, evt mangel på gødning kan du få problemer med sygdomme, da rosen stresses .

Hvis du bruger flydende organisk gødning, som eks. Farmers flydende lupingødning eller Biobact skal du helst have lidt kompost i din jord , da det er mikroorganismerne i komposten, der omsætter det til plantetilgændeligt gødning.
Farmers lupingødning skulle være 100% plantetilgængeligt og skal ikke omsættes, men i Biobact er det kun 75 % af gødningen som er plantetilgængeligt .

Desværre rækker 1 liter Farmergødning kun til 20 liter vand . Det er som med den og andre organiske, at de er dyre at benytte og heller ikke rækker så lang . At der så er mange fornuftige ting i at bruge den er en anden snak . Du kan også få den i en 10 liters dunk til ca kr.100,- og så har du til 200 liters gødnings vand .

Kompost har også denne gode egenskab at den er god til at holde på vandet . Her gælder det også om, at være flittig med vandingen, da omsætningen vil gå i stå .
En anden ulempe ved at bruge organisk gødning på en altan er lugten . I maj måned hvor solen er kommet frem kan du risikere lidt lugtgener og det er som regel de kvælstofholdige gødninger, som er de værste . Men ligger du gødning nogle få cm. længere nede og ikke roder for meget rundt i jorden kan du næsten undgå disse lugtgener .

Det er selvfølgeligt ikke "god latin" at opfordre til brug af kunstgødning, i et forum, hvor vi taler økologi , men da din rose står i et lukket system og det for alt i verden gælder om at redde den og den ydermere ikke har de bedste forhold, vil jeg også denne gang gør en undtagelse . Du kan senere tilsætte den organiske gødning når den er kommet god vækst, hvis du vil det .

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2010 kl. 11.30

Hvis du bruger flydende organisk gødning vander du det ud , med ca. 10 - 14 dage mellemrum i perioden maj - august.
Men benytter du organisk gødnings piller skal de helst bearbejdes ned i jorden , for dels at blive omsat og dels at ungå lugtgener . Organiske piller tilsættes kun i april måned .

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. marts 2010 kl. 19.44

Hej Søren

Jeg vil gerne sige mange tak for den udførlige og dybtgående forklaring på, hvordan jeg fremover bør pleje rosen.

Efter dine anvisninger har jeg i dag givet den en kombination af rosenkompost og Farmergødning i potten og vil så, når varmen er kommet, plante den ud i haven i rosenkompost og efterfølgende give den Farmergødning og hestegødning.

Igen mange tak for svaret.

Mvh. Marie

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 11.11

Tak, det var godt nok også en lang skrivelse, jeg fik givet dig, men det er vigtigt at du kan bruge det .

Hvis du bruger Bayers animix-gødning med den tro, at det er 100% organisk, bliver du snydt . Godtnok er der grønmel (vissent græs eller lucerne) tilsat, men der er også kunstgødning i. Det samme gælder for den flydende . Her har man tilsat melasse, som ikke har nogle gødningsværdi .
Farmergødning er derfor et godt valg .

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. marts 2010 kl. 20.50

Jeg har en rosenbog hvori der står, har også læst det andre steder, at roser først skal beskæres i midten af April, men her i Bænken er der tidligere beskrevet noget tidligere. Har det været OK? Nu kværner jeg nemlig. håp

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 1.50

Jeg har engang oplevet at mine roser var sprunget ud i starten af april, med ca 5 cm lange skud, efter en varm vinter og skar dem derfor ned . Nogle få dage efter kom en nattefrost , der lige sved de nye skud af igen . Heldigvis skød de fra stammerne senere og skaden var derfor minimal .
Jeg vil også råde til at man venter til frosten er overstået og så beskære dem . Måske skal man vente til i starten af maj .

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 10. april 2010 kl. 11.17

Jeg har mange selvsåede roser - mest Rosa Multiflora - som fås gratis ved selvopgravning. chiste@mail.tele.dk, lidt vest for Aarhus

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. april 2010 kl. 18.22

Marie Louise, jeg synes du skal plante din rose ud hurtigst muligt, gerne før nogen blade folder sig ud. Det er altid bedst at flytte roser, når de er uden blade.

Jeg har før prøvet at flytte en rose med nyudfoldede blade i foråret. Resultatet var, at disse blade blev slappe og døde. Den kom sig dog i løbet af sommeren med nye blade, men var jo sat noget tilbage.

Problemet er vistnok, at det er svært at flytte roser med klump, idet jorden simpelthen falder af, fordi roser har så få fine, tynde rødder. Så mas jorden så godt fast om rosens rødder som du kan, når du flytter den, hold om det mens du flytter den, evt. surre plast om. Og pres havens jord ind mod den straks (træk plast op igen) og vand godt. Lidt senere kan du med foden trykke jorden godt til, blot ikke ved rodhalsen, men udenfor.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 15. april 2010 kl. 19.47

Kære Clara

Tak for dit råd angående udplantning. Jeg har endnu ikke plantet rosen ud, da der her i det østlige midtjylland stadig har været en smule nattefrost. Rosens blade er ved at springe ud, så jeg vil bestemt gøre det meget snart.

Den stakkels plante har i mellemtiden fået skjoldlus, tror jeg da det er - små, hårde, sorte insekter på ca. 1 mm størrelse, der sidder i klynger omkring de små grene især. Efter jeg er begyndt at gøde planen systematisk, er det dog som om den har fået det lidt bedre. Her på siden har jeg læst, at man ikke kan gøre noget for at fjerne skjoldlus, men at man skal skære de angrebne dele af eller smide planten væk. Det har jeg nu endnu ikke gjort og har heller ikke lyst til det. Derimod har jeg i ny og næ gnedet lusene af, men de er jo hårde, og jeg er bange for at beskadige planten.

Nå, den bliver flyttet lørdag efter dine anvisninger og plejet efter Sørens, så må vi håbe den kommer sig.

Mvh. Marie Louise

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. april 2010 kl. 21.30

Hej Marie Louise
Jeg flyttede faktisk en 5-6 skrantende roser igår. De havde ikke udfoldede blade (bor også i Østjylland). Jeg skar dem ned så meget jeg turde forinden, nogle til nederste par nye skud. Plantede dem med grov kompost omkring, masser af vand og maste grøden sammen om rødderne og kom løst jord ovenpå. Inden regn får de prikket lidt rosengødning ned.

Jeg har ikke forstand på skjoldlus, kender vist kun bladlus, som jeg mener kommer senere. Men jeg vil tro, at du ligesom med bladlus kan klare det ved at mase dem, som du har gjort. - Så god held med udplantningen ! Vi får begge se, hvordan vore roser klarer sig.
Hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Redning af rose?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Redning af rose?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider