Forum

Gladiolus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 22. september 2003 kl. 13.39

Jeg satte i foråret en del gladiolus som baggrund i mit nye rosenbed. De har været et imponerende skue, men nu er de afblomstret og jeg er i tvivl om hvornår løgene skal op. Min mor påstår at det er nu, men jeg mener først det er efter den første frost. jeg kan ikke finde noget i mine havebøger, så er der en klog sjæl her på siden, der har erfaring med gladiolus?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. september 2003 kl. 0.44

Gladiolus vil normalt ikke kunne overvintre ude i jorden, så de skal tages op, inden det bliver rigtig frostvejr. Let nattefrost her i efteråret, tager knoldene dog ikke skade af, så du kan godt vente lidt endnu.

De lægges til tørring (selvfølgelig frostfrit), og når bladene er visnet, skæres de af ca. 10 cm fra knoldene. Evt. jord fjernes og knoldene lægges i spagnum et frostfrit sted indtil næste forår.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Andreassen, 16. oktober 2004 kl. 22.49

Hvad med muligheden for at lave nye planter ved hjælp af frø fra planterne.

Knud Andreassen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Kronqvist, 22. december 2004 kl. 9.31

Min erfaring med Gladiolus er at det virker til at de klarer natfrost. Det er sket flere gange, at der har været knolde tilbage i jorden, der ikke er blevet gravet op sammen med de øvrige, og de er så kommet fint til foråret.

Vedr. frøformering, så ved jeg ikke rigtig, men det er ikke nogen problemer i at bruge de små hvide "baby-knolder", der sidder på respektive knold. Fordelen(eller måske ulempe...)ved dette er at man ved hvad for Gladiolus de bliver til. De vil jo have den samme genetiske sammenstilling. Ved frøformering, og det er vel det der er sjovt, så ved du ikke før den kommer i blomst, hvad det blev til.

Held og lykke!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Dyhr, 3. september 2005 kl. 16.10

Jeg ved godt man siger, at gladiolus skal op om vinteren. Vi satte en del gladiolus for 3 år siden, så de har nu oplevet 2 vintre – uden at blive taget op! Den første vinter blev de dækket med noget granris, men det blev de ikke året efter. Efter den første vinter var der et ar enkelte som ikke kom, men det var også kun et par enkelte. Til gengæld var det tydeligt at der var kommet nye knolde, for der kom mange flere planter end før.

M.h.t. de nye knolde: skal man dele dem for at få de nye knolde til at blomstre – og blive store og fine?

Nyt svar til emnet »Gladiolus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gladiolus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider