Forum

Lægivende buske og træer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 30. marts 2010 kl. 16.06

Vi har en stor landbohave, som er placeret ret åbent øst/vest - som samtidig er de fremherskende vindretninger. Vi ville gerne inddele vores have i små "rum" skabt af buske, og små træer. Hvilke vil være gode at sætte som "rumdelere", som ikke lukker for solen og hvilke vil være gode at sætte som vindskærm omkring ejendommen? Jeg har læst at Hæg skulle være god til randbeplantning, men at den bliver ret høj. Samtidig må det gerne være planter der kan gro op på et par år - når de sættes i alm. jord med permanent græs, uden at vi skal have reolpløjet for at de kan overleve.

Håber nogen har gode erfaringer med dette. :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. marts 2010 kl. 18.31

Hej Kasper.

For en del år siden plantede jeg et læbælte ud mod vest, som jeg har været meget glad for. Det er et sted, hvor det blæser rigtig meget (Røsnæs).

Yderst mod marken er der en række fjeldrips, som giver et fortrinligt bundlæ. Derefter 2 rækker syren. Mine er hvide, men de kunne lige så godt være blå. Derefter 3 rækker cypres. De bliver nok for høje, hvis der ikke er plads nok.

Som det ser ud på billedet, har det passet sig selv i nok 20 år. Ingen beskæring ud over , at der er fældet nogle selvsåede hyld.

Med venlig hilsen

Hans

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 30. marts 2010 kl. 19.23

Hej Hans - det ser flot ud! Hvor mange meter fylder det, og hvor mange meter fa hegnet giver det læ?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. marts 2010 kl. 21.34

Hej Jes Kasper Klittum

Prøv at vælge Spørg eksperterne i bjælken øverst på siden - vælg derefter emnet "Hegn og hæk" i svararkivet. I samlingen sommeren 2004 finder du et relevant emne: "Hvad kan vi plante som skærmende beplantning".

God læselyst og god arbejdslyst ! Og tillad mig at minde om, at bedste plantetid for løvfældende træer og buske er i november december - så der er god tid til at få valgt den helt rigtige løsning, der opfylder flest mulige af Jeres ønsker.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. marts 2010 kl. 21.50

Hej Jes.

Den yderste række fjeldrips blev sat med 50 cm mellem planterne for at gøre det så tæt som muligt. Så mener jeg der er 1½-2 m mellem rækkerner med 1½ m mellem planterne for de næste.

Mit terræn i haven falder temmelig meget mod øst, ( gårdene blev i gammel tid lagt med så meget læ for vestenvinden som muligt), så det er svært at sige, hvor langt, det rækker ind, men det skal blæse noget kuling før jeg mærker det ret meget.

Min have er delt i to med et trerækket fjeldripsbusket, som også får lov til at gro som det vil. Men det er jo individuelt, hvad man kan lide og hvor meget plads, man har at gøre godt med.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Lægivende buske og træer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lægivende buske og træer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider