Forum

Kvædetræ eller Paradisæble?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ellen Halling, 30. marts 2010 kl. 22.52

Jeg er i tvivl om hvilken slags træ jeg skal vælge til min terrasse. Det skal være et træ der ikke bliver for stort, men alligevel et, jeg kan hænge lanterner og mejsekugler i. Det skal placeres så jeg kan se det fra mit køkkenvindue. Jeg har svært ved at tage en beslutning om det skal være æble/pærekvæde ( som jeg kan bruge til bagværk og lign) eller om jeg skal vælge et paradisæbletræ. Det er vigtigt for mig at det er smukt at se på, det meste af året.
Kan nogen mon hjælpe mig? Ellen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 30. marts 2010 kl. 23.52

Hej Ellen
2 dejlige valg, du kan næsten ikke blive ked af nogle af delene. Dog er der stor forskel på de forskellige paradisæbletræer. malus 'Everste' og malus 'Red sentinel' holder frugten meget længe (til efter jul), og kan man få fat i en af mine favoritter malus ioensis, (eller malus ioensis 'Plena'), der har fantastiske høstfarver, så ville jeg nok vælge sådan en.
Ellers er kvædetræerne bare flotte med blomsterne og de lidt særpræget frugter. -
øm.. jeg ved ikke hvor meget det her hjalp dig... jeg kan nemlig også godt lide begge dine valg.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2010 kl. 10.01

Jeg vil også støtte Kristian i , at du skal vælge et paradis æbletræ . Kvæde vil godt nok blomstre og sætte frugt , men det er efter min mening ikke værd at se på i længden .
Dermed ikke sagt at man ikke skal plante det . Jeg selv har sådan et . Derimod kan du få mange sorter paradisæbler, der blomstre smukt og som senere sætter en masse små søde æbler , der dels kan bruges til syltning eller som foder til havens fugle . Du må igang med at slå de nævnte sorter op og se havd der passer dig bedst .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Halling, 2. april 2010 kl. 21.56

Tak for hjælpen..
Nu ser jeg efter Red Sentinel eller Hyslop, det er vidst dem der kan opfylde mine ønsker..
Ellen :-)

Nyt svar til emnet »Kvædetræ eller Paradisæble?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kvædetræ eller Paradisæble?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider