Forum

Nyplantede Rhododendron hænger med blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 4. april 2010 kl. 9.38

Hej

Vores nyplantede Rhododendron hænger med bladene.

Det er ca. 4 dage siden de blev plantet i surbundsjord, som vi også vandede. Ligeledes stod planterne i vand inden plantning. Godt nok var vandet meget koldt, håber ikke det var skadeligt.

Nu er spørgsmålet om man skal være bekymret for dette, eller det er en normal reaktion i starten?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. april 2010 kl. 11.23

Når store potteplanter har stået meget længe i potten vil rødderne begynde at gro i rundkreds i potten. Derfor er det en fordel at kradse lidt op med fingerne i rodklumpens yderside, så rødderne bliver spredt ud til siderne, så får de bedre jordkontakt i det nye bed. Det kolde vand tager de ikke skade af, bladene skal nok rette sig om nogle dage. Det er helt normalt at bladene på Rhododendron buer sammen i vinter halvåret, det er for at formindske fordampningen fra planten.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 4. april 2010 kl. 19.40

Rhododendron kan bestemt ikke lide at stå i rent vand ret længe, -at der kan komme luft til rødderne er også vigtigt. Hvor længe der går før de tager afgørende skade, det er svært at sige, så forhåbentligt er der ikke sket andet end det Mogens også skriver. Rhododendronplanterne kan godt se noget trætte ud her om foråret. Dog synes jeg de fleste planter rundt omkring har rettet sig på nuværende tidspunkt.
En anden klassisk fejl er, at man jo gerne vil gøde planterne allerede fra starten, også smider man NPK med ned i plantehullet og sætter planten ovenpå. Det vil trække alt vandet ud af planten og den retter sig aldrig. I stedet bør man gøde oppefra. Hvis man bruger NPK så ca 40 gram 2 gange om året, til en normalstørrelse plante (40-50 cm).

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 4. april 2010 kl. 20.10

Tak for de gode svar.

De stod i vand fra regnvandstønden her fra vinteren, så helt rent var det nok ikke.

Synes ellers at have hørt at man netop ikke skal give dem NPK gødning?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 4. april 2010 kl. 20.44

Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Jeg fik gravet ca. 40 cm af min lerjord væk og fyldt surbundsjord ovenpå.

Kan jeg om nogle år få problemer med at der er lerjord under? Flere naboer har flotte gamle Rhododendron, og jeg tror ikke deres er bearbejdet yderligere.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 4. april 2010 kl. 21.35

jeg formulerede mig vist lidt forkert. De kan ikke lide at stå i vand omkring rødderne ...alt vand. :) men er det bare et øjeblik dvs. så potten/klumpen er helt gennemvædet, er det ikke et problem. man skal bare ikke lade den stå alt for længe. Det bliver yderligere et problem, hvis det er som Mogens skriver, en potte hvor planten har stået for længe og rødderne fylder det hele, så kan vandet få svært ved at trænge ud af rodklumpen, selv når man tager den ud af potten. Så det med at skære /ridse i rodklumpen er noget jeg altid gør når jeg planter Rhododendron.
Alle planter kan vokse fint med NPK gødning, man skal bare passe på ikke at overgøde, og hvis det er til surbundsplanter skal der være svovl tilsat i blandingen. -det er der i de fleste. Selv bruger jeg en helt normal blanding der hedder 12-5-14, Vigtigst er det dog at N og K er nogenlunde lige store. Organisk gødning kan også bruges, der findes jo poser der hedder Rhododendrongødning. Men har man mange planter store og små Rhododendron, så lærer man at bruge det der rækker længst. NPK gør faktisk også at den spagnum man bruger holder længere, da den ikke nedbrydes så hurtigt som hvis man bruger organisk gødning. Dog har jeg også nogle Rhododendron, som jeg kun kan få pæne ved at bruge Organisk gødning. Man kan jo også lave sin organiske gødning selv ved hjælp af kompost, -bare den er sur nok. Men det fungere bedst når man har en naturlig sur jord i haven så man ikke behøver bruge spagnum til sine surbundsplanter.
At grave 40 cm ned er godt nok. Rhododendron har sine rødder i overfladen, så det er vigtigere at ens plantehul er bredt.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 4. april 2010 kl. 21.40

hvis du sender et billede af planterne og har et navn på dem, så kan jeg nok se om det er noget der retter sig. Ellers må du have dem byttet.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. april 2010 kl. 8.57

Hængte planterne med bladene da du købte dem/den? Så er det en ommer for salgsstedet.
Man ser ofte planter, som allerede er døde når de står på reolvogne på tankstationer, supermarkeder, købmænd og lignende steder.
Især efter en tør,solrig vinter som denne, hvor de hos grossisten står i drivhuse.
Har de en gang været for tørre, er de færdige. Men det afholder ikke sælger fra at sætte dem på vognene og køre dem ud til salgsstederne.
Kan også forekomme i havecentre og planteskoler. Især hvor de opbevares i drivhuse. En kold hal er meget bedre, eller udenfor overdækket/skyggehus. Det er potteplanter, vi snakker om!!
Vær meget kritiske med potteplante-køb her tidligt forår, hvor de hvide rodspidser ikke er i gang endnu.
Anne Marie

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 9. april 2010 kl. 17.05

Nu er der så gået nogle dage uden de store ændringer. En af de 4 købte ser fin ud. Nedenfor kan I se forskellen.

Ved ikke om det hjælper noget?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 9. april 2010 kl. 17.07

denne ser bedre ud

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 9. april 2010 kl. 17.59

de ser da fine ud. den øverste er en yakushimanum hybrid.. ligner den der hedder 'Fantastica' og den hænger mere med bladene og bliver tætter i vækstformen. Den nederste er i fin form.
Jeg har jo aldrig været den store tilhænger af flis i et Rhododendronbed. Det får processerne i jorden til at gå meget hurtigere, og spagnumen formuldes alt for hurtigt. Man skal i øvrigt gøde mindst dobbelt så meget. Men pænt ser det da ud :)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 9. april 2010 kl. 19.20

Ok mange tak for det. Flisen ligger ovenpå en ukrudtsdug, så det hjælper vel lidt?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 9. april 2010 kl. 19.21

kan man give rhododendron for meget vand, eller må de gerne blive meget fugtige?

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2010 kl. 20.36

De må gerne få meget vand, men ikke stå og soppe i længere tid, vandet skal kunne løbe fra planterne ellers drukner de. Forøvrigt ser dine planter sunde ud, de skal nok blive store og flotte. Det er pænt med flisen, men et tykt lag visne blade har planterne bedre af.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 12. april 2010 kl. 19.37

jeg må indrømme at jeg ikke lige har erfaring med den opstilling. Hvis man skulle sige noget negativt, så er det at Rhododendron har sine rødder helt i overfladen og de kan bestemt ikke lide at at komme for lang ned under jorden/spagnumen.
Men nu skal vi jo ikke være så negative og det vil sikkert gå fint, -der er jo også nogen der ligefrem anbefaler flis ovenpå spagnum. Du kan jo lade os det vide herinde hvis det går galt.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. april 2010 kl. 21.33

Have Rhododendron går et pænt stykke ned i jorden. Mine (30 stk) er omkring 25 år gamle og deres rodnet går ca. 40 cm. ned i spaghnumen. Den ældste som er et arvestykke er ca. 60 år gammel og har samme dybde. Til gengæld løber rødderne godt ud til siden, omtrent som kronens bredde. Som i naturen får mine planter hvert år et lag visne blade, det holder godt på fugten og giver senere en fin muld.

Nyt svar til emnet »Nyplantede Rhododendron hænger med blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nyplantede Rhododendron hænger med blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider