Forum

Ny haveejerinde – hvor starter jeg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 27. september 2003 kl. 12.27

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer (sammen med min mand) af et hus med cirka 800 kvadratmeter grund – huset er 68 m2 i grundplan så der er plads til begejstring.

Jeg har haft en lille køkkenhave engang, så lidt ved jeg da, men det mit ønske går på her er:
Hvordan starter jeg nu som haveejer mest hensigtsmæssigt? Skal jeg vente et år og lave optegnelser over hvad der gror hvor, begynde nu eller hvad?

En beskrivelse af haven vil være som følger:
En meget lille forhave med 3 træer – det ene er for højt og rager ind over naboens grund og skal væk. I den forhave vil jeg gerne have et grantræ, så jeg kan sætte lys i til jul :)
Hele vejen rundt om huset er der sat mursten med huller med forskellige bevoksninger i. Forhaven vender mod vest – og der er en hæk ud mod vejen. Jeg drømmer om en dag at fjerne hækken og sætte et lille hvidt stakit med røde roser bag.

Selve haven er kolossal. Der er et birketræ tæt på huset – smukt og levedygtigt og cirka 3 meter højt. Midt i haven står der et blommetræ (hvor jeg konstaterede at der var 3 blommer på), det har en smuk snoet stamme og skal måske leve...

Der er et æbletræ med nogle højst usmagelige æbler, rød-gule og sure indtil de bliver melede. Træet vil egne sig til at få en gynge hængt i en af grenene – og det redder måske dets liv – ingen af os er nemlig vilde med æble-mad. Ved siden af står et lille bitte Ingrid Marie – dejlige små æbler, dog med en del skarv eller hvad de sorte pletter hedder. Så er der et mirabelle træ – uden nogen frugter, et pæretræ – uden frugter, elefantgræs og en rhododendroon – som er plantet i en stor beholder og blomstrede SÅ smukt da vi så huset første gang i sommers.

Rundt langs kanten af haven er der plantet et virvar af ærteplanter, krokus og andet stads, som ganske vidst er kønt, men slet ikke kommer til sin ret dér. Hvad der helt nøjagtigt kommer op af jorden ved jeg jo ikke da jeg så haven første gang i juli.

På den ene side vil jeg gerne køre en bulldozer igennem det hele, da det virker tilfældigt og rodet – på den anden side føler jeg mig fristet til at skabe en have med rødder i den gamle.

Her er et billede:
www.metteogthomas.dk/images/husetsept03/haven.jpg
Det lille udhus bagerst sætter vi nok i stand til gæstehus :)
Tips til hvordan jeg får startet mit havebekendtskab modtages med stor fornøjelse!

På forhånd tak!

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 27. september 2003 kl. 21.35

Hej Mette-og mand.!

Tillykke med hus og have.Som ny-have-ejere synes jeg,I starter bedst med at beslutte,hvad slags have-mennesker I er.?

At eje noget jord,er nemlig en stor glæde,-både for havearbejdende mennesker og hænge-køje folk,der kan ligge og vente på at græsset skal slås næste gang.Så det er sådan set kun jer,der kan bestemme, hvordan jeres udestue med højt til loftet skal se ud.!

Inden I fælder nogle af de bestående træer,
så planlæg lige en evt. placering af en hængekøje,-og evt.nøjes med at beskære træerne.Er I "nyde-mennesker",-så prøv at liste rundt i højt solskin på forskellige tider af dagen,-for at bestemme,hvor der kan stå en bænk til en kop morgenkaffe,-
eller et par stole til den sidste sol.Har I besluttet,at få en køkkenhave,så kan jeg anb.tre bøger fra forlaget"Skarv".

(De kan lånes på biblioteket.)De hedder:
"Økologisk Køkkenhave..."
"Året rundt i Øko-haven..."
og "Sådan dyrker man øko-grønsager..."
De er alle skrevet af Troels V. Østergaard.

Og så rigtig god fornøjelse,-.

Venlig hilsen
Grete Z.Larsen.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 27. september 2003 kl. 21.37

Det lyder da i hvert fald som en rigtig god idé – så det tror jeg lige vi skal gøre!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Petersen, 29. september 2003 kl. 0.20

Hej Mette.

Tillykke med den nye have.

Hvad med at prøve at tegne hele haven op på et stykke papir og så prøve at tegne dig frem til forskellige muligheder?

Lad papiret ligge fremme og tegn på det når du får en god ide, ser en god ide i et haveblad e.l.

I kanten af papiret kan du så skrive forskellige navne ned på planter du kunne tænke dig skulle være i haven mm.

Jeg er selv ved at lave en plan efter ovenstående opskrift, vi får nemlig ca. 3000 m2 mere have her til foråret efter nedlæggelse af et par folde.

Jeg har tegnet og visket ud igen og tegnet ovenpå.

Og har en laaang liste med ønske-planter med sortsnavne jeg har noteret efterhånden som jeg er stødt på dem i haveblade og plantebøger.

Held og lykke med projektet.

MVH
Karin Petersen

PS. Husk at "holde øje" med birketræet ved huset – jo de er smukke, men de vokser bare SÅ hurtigt og det er bedre at fælde det før det pludseligt er blevet så stort at det er umuligt uden professionel hjælp.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 29. september 2003 kl. 8.52

Hej Karin – 3000 m2 – det lyder som lidt af en slat!

Din idé er god, så kan jeg angive på tegningen hvor der er skygge og sol på hvilke tider og tilpasse væksterne efter dem!

Hvorfor skulle jeg ville fælde birketræet? Det er så smukt og hvis det bliver større bliver det vel bare smukkere? Eller hvad?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. september 2003 kl. 18.40

Birketræer er smukke – jeg har et, som var i nogenlunde samme højde som jeres, da vi købte vores hus for 25 år siden. Det står her stadig og er nu godt 10 m højt. Det står 4 m fra huset, så der er ikke fare for at rodtilvæksten kan give sætningsskader på huset. Hvis træet står meget tæt på huset, vil jeg overveje at fælde det af den grund.

Vi nyder det fine lysegrønne løv i udspring og det gule løv i oktober og det skygger dejligt for vores soveværelse hele sommeren. Desuden elsker fuglene det. Derfor får det lov til at blive. For der er minusser.

Et birketræ er meget vandforbrugende, hvilket betyder, at det dræner hele min forhave, så alt andet end forårsløg mistrives, hvis ikke sommeren er meget fugtig. Desuden har jeg i årenes løb set nogle tilfælde af dejlige birketræer på størrelse med vores lægge sig ned i en storm. Et af dem ind over huset, som det stod 4–5 m fra. Desuden kommer der nogle år luseangreb på birketræer, og både træet og alt under det bliver fedtet ind i lusesaft – kaldet honningdug. Heri trives sodskimmel, så efter en tid er det hele smudsigt sort og fedtet. De år kan man ikke opholde sig under træet. Så anlæg ikke terrasse under birketræet. Jeg har fældet to andre af netop den grund.

I må gøre op med jer selv, om birketræer er så smukke, at I tager ulemperne med. Eller om der er andre træer, som I lige så gerne vil have. I kan jo give det en prøvesommer.

Jeg hører nok til dem, der synes at I skal tage en prøvesommer og sondere terrænet, inden I sætter en buldozer på. Jeg tror at det er godt lige at vænne sig til stedet og finde ud af, hvilke muligheder jord, beliggenhed, sol og skygge giver. Og som en ovenfor skriver, så brug tid på at finde jeres egen havestil.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 29. september 2003 kl. 19.17

Jeg ville vente og se hvad haven viser i løbet af det første år – Altså inden det med buldozeren. Men ikke vente med at drømme og tegne.

Så ville jeg klargøre en evakueringszone (nogle kvadratmeter bar jord). Når så bevaringsværdige planter (som ikke skal blive stående) viser sig vil jeg nyde dem lidt – for derefter straks at mærke og evakuere dem. Det skulle med tiden efterlade nogle tomme bede, som I så uden problemer kan sætte en Dozer på eller spader i, mens I omlægger til jeres drømmehave.

Men husk sol og skygge og hvad vil vi bruge den til. Det er første overvejelser.

Måske bliver haven lidt kedelig næste sommer, hvis det hele evakueres – men efter en dozer ville den også være træls :-)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 29. september 2003 kl. 23.17

Sikke nogle dejlige råd jeg får her – tusind tak for det! Jeg vil straks kaste mig over en blok og indtegne, samt skrive navne på ting jeg har/vil have! :)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Foltinger, 8. februar 2004 kl. 5.11

Vi har købt hus i Hareskovby på en 1200m2 grund. Jeg har planer om en køkkenhave a'la Egeborg Slot (mikro køkkenhave) fx 6 x 6 m med en bøgehæk rundt om. Der skal være 4 kvadratiske bede a fx. 2 x 2 m og ''stisystem''(som et dannebro) med barkflis mellem.

Mit problem er hvor i haven jeg skal placere køkkenhaven?

Skal den ligge i sol/skygge? Der hvor jeg tænker på at den kan ligge (i baghaven) vender mod nord og det vil jeg umiddelbart tro er for mørkt? I skel mod naboen den vej er en allé af 15 meter høje birketræer – så hvor langt skal man evt.plante væk fra dem?

Evt. kan køkkenhaven placeres syd/vest og så kan vi fælde birketræerne der (de skygger alligevel for aftensolen)
Glæder mig til at høre jeres råd.

hilsen
Bettina

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Hansen, 2. april 2004 kl. 9.33

Hej Mette
Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at fælde birketræet, inden du kommer til at holde alt for meget af det.

1. Birketræer er et af de mest
allergifremkaldende træer, der findes.

2. Birketræer sviner helt vildt.

3. Birketræer suger alt vand i nærheden
til sig.

Der bliver flere og flere allergiker – er selv en af dem. Jeg har levet med et birketræ i 15 år – det var så smukt, så jeg holdt pinen ud, men i dag fortryder jeg virkelig, at jeg ikke fældede træet, da det var årsag til min kroniske allergi.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Lyager, 20. april 2004 kl. 19.28

Hej

Istedet for at fælde dit birketræ, fordi det bliver forhøjt, kan det altså også beskræres. Det skal gøres i august/september mdr. Den kan få kuglefacon eller spids. et bestemmer du selv. Så er den nem at holde i facon. Men overvej de andres bud. Jeg taler af erfaring

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 25. april 2004 kl. 21.38

Hej Mette.

Jeg stod i ca. samme situation som dig for 3 år siden. De 2 bedste råd er som følger :

Læs en masse havebøger og haveblade de er på hver deres måde gode at blive kloge på. På hvordan de forskellige planter ser ud og opfører sig på, så kan du sætte billeder på dine havedrømme. Nettet er naturligvis også en glimrende mulighed, også butikkerne på nettet, du behøver jo ikke altid at købe noget.

Hvis der er ting i jeres have du ikke kan li' så skaf dig af med dem med det samme. Tænk dig dog om en ekstra gang hvis det er træer eller andre hurtigtvoksende planter det drejer sig om. Der er ikke noget mere kedsommeligt en at bruge tid på at vedligeholde noget man ikke bryder sig om.

Tina.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 25. april 2004 kl. 21.40

Hej igen.

Kan ikke se at jeg kan rette nogen steder.

Der skal selvfølgelig stå langsomtvoksende planter.

Tina.

Nyt svar til emnet »Ny haveejerinde – hvor starter jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ny haveejerinde – hvor starter jeg?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider