Forum

Græsplænen.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 12. april 2010 kl. 19.51

Hej. Min græsplæne er meget angrebet af sneskimmel og der er meget mos i den. Jeg har revet den flere gange. jeg prøvede med en plænelufter, men resultatet blev, at jeg trak alt græsset, både det eksisterende og det er angrebet, op med store huller til følge.

Jeg har tænkt på Jernvitrol til mosset, men jeg synes fra tidligere tider, at resultatet ikke blev godt. Der blev alt for meget svedet væk.

Jeg har hørt lidt om topdressing, men det har jeg ikke mulighed for at gøre.

Kan jeg prøve at give noget gødning nu, og så evt. efterså , når det er blevet lidt varmere i vejret.

Skal man helst gøde, når der kommer regn, eller kan det gøres, og så vente på at regnen kommer på et tidspunkt?
Det er jo ikke altid, man lige har mulighed for at være i haven, når der kommer regn.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. april 2010 kl. 20.35

Tjae. Et gammelt husråd er at man anlægge et stykke til græsplæne og så bare slår det-så skal græsset nok komme af sig selv.
Gødning skal, med mindre du har en vejrudsigt der lover megen regn mens du udstrør det, helst udbringes i tørvejr.
Topdressing er en glimrende ting, men der skal bruges betragtelige mængder-P.S. Jem og Fix har tilbud på forskellige produkter bl.a. dyrkningssække til 7.50 for 50 L.-vi havde kø her i Haslev!
Den dovne haveejer som jeg, slår såmænd bare plænen med en bioklipper og så skal den med lidt gødning nok blive grøn og flot igen.
Jeg tror alle er blevet grebet en smule af panik, da de så deres græsplæne med sneskimmel efter de 3 mdr. snedække, men bare rolig varme og lidt gødning samt regelmæssig slåning skal nok rette op på dette.
Energien bør hellere udmyntes i at så køkkenhaven til og det er et helt andet problem. Med al den nedbør vi har haft er jorden endnu ikke er helt forårsklar selvom det klør ret kraftigt i fingrene for at komme igang. Det man kan gøre er at rydde op og evt. forkultivere diverse kulturer.
Hvad angår jernvitriol har du helt ret-hvis plænen består af mos er der ikke ret meget tilbage efter en behandling.
I stedet af rent kosmetiske hensyn kunne man vente 2-3 uger og udså nye græsfrø over hele arealet-mosset gør at fugtigheden er optimal og det spirer hurtigt og skal nok kvæle mosset hvis der er lys nok.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 13. april 2010 kl. 10.28

hej.
Tak for svaret. Det er råd der tiltaler mig, for jeg har allerede nu brugt meget tid og mange kræfter på den græsplæne. Og har meget lyst til at lade tiden gå sin gang, men selvfølgelig give noget gødning!

Nyt svar til emnet »Græsplænen.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Græsplænen.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider