Skrevet af: Charlotte Lisa Nielsen, 12. april 2010 kl. 23.26
Jeg har fået anlagt et bed som er ca 10 m langt, 30-40 cm dybt og 35-40 cm bredt. Det er bygget op af beton kantsten i en højde af 30 cm. Det er sydvendt og der er kun skygge efter kl 18. Min plan er at gøre det til et surbundsbed. Nu er min bekymring blot om bedet er for smalt til dyrkning af mindre rhodondendron, (1-1½ m i højden) da jeg har læst mig til at rodnettet mest vokser i bredden og ikke i dybden ? Er der nogle arter som er mere velegnede og kan I vejlede mig med andre surbundsplanter til sol og begrænset plads ?
Mvh Charlotte
Skrevet af: Erling Trolle, 13. april 2010 kl. 7.38
Det burde kunde lade sig gøre men du skal nok lægge en pladt folie mellem spaghnum og beton kanten dels for at minske fordampningen men og så for at undgå at der trækker for meget kalk ind fra betonen.
Det vil også kræve at du gøder og vander jævnlig i tørre perioder fordi planterne vil give l til jorden så regnen ikke når der ned.
MVH Trolle
Skrevet af: Mogens; E., 13. april 2010 kl. 20.56
Hej Charlotte.
Dybden af bedet er helt OK. men 40 cm. i bredden er alt for lidt til Rhododendron. Disse planter skal have mindst en meter i bredden, og så er det ikke alle Rh. som kan tåle fuld sol hele dagen. Hvis I ikke gider at omlægge bedet kan der plantes Azalier, de bliver ca. 60 - 80 cm. høje og er meget flottere i blomstringen end Rh. og så tåler de bedre solen, og er nemmere at holde (færre sygdomme). Bland godt med visne blade og grannåle i spaghnumen, det giver en god grobund. Hvis spaghnumen stadig står i poser, så prik et par huller i bunden og hæld godt med vand i for oven, og lad det stå til dagen efter. Så er det gennemvædet og du sparer tons vis af vand.
Lige et foto af en opstammet Azalie.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.