Forum

Frost i blomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 19. april 2010 kl. 11.58

Nu har jeg med stor gru set at der kommer nattefrost i nat. Derfor skal sommerblomster tildækkes står der her på siden.
Hvad skal man dække dem med?
Jeg fik hoppet på »limpinden« med at købe en masse bunddække og har plantet. Ud over det en del roser. Både bunddække roser og alm, skal deogså dækkes og med hvad?

Mvh Jens

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. april 2010 kl. 13.21

Hej Jens Ledet

Hvis du kan skaffe fiberdug (købes i nogen byggemarkeder og på planteskoler) er det nogenlunde til at håndtere at overdække det nyplantede - fiberdugen er meget tynd, men burde kunne opfylde formålet at beskytte de sarte skud og blade mod frost.

(Husk der er ikke tale om ukrudtsdug eller fibermåtte til befæstning under belægningssten - begge dele er for tungt)

Ellers kan avissider holdt på plads med sten eller brædder anvendes, gamle udtjente dynebetræk eller duge er også anvendelige. Opsprættede affaldssække er en anden mulighed.

Dæk så godt du formår inden temperaturen falder under 4 grader. Og hvis du nu alligevel er ude i aften mellem 20 og 21 og ikke bor et alt for lysforurenet sted: Hold øje med retningen VNV og hen over himlen mod SØ - der er smukke aften-/natskyer som vidner om vulkanudbruddet på Island.

Jeg håber, dine nyplantede vækster klarer frostnatten - som måske ikke er forårets sidste ....;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 19. april 2010 kl. 14.17

mange tak for svar.
Da jeg læste ordet fiberdug blev jeg rigtig glad. Jeg har nemlig en masse fra da jeg plantede i mit sidste bed... Men det er jo ukrudts dug, så den kan jeg ikke bruge :-(

Nå, men som jeg læser det handler det hele om at selve frost dugen/isen ikke må klæbe sig til planterne. temperaturen kan vi jo ikke gøre noget ved med en fiberdug? Og hvis en plastpose også er nok må det jo være formålet.
Jeg dækker det hele til i nat og ligger det parat til næste nattefrost :-)
Mange tak.

Mvh Jens

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 19. april 2010 kl. 19.56

Jens:

Fiberdugen, eller hvad du nu finder ud af at dække med, kan i høj grad gøre noget ved temperaturen. Når du dækker jord og planter til med fiberdug, hindrer du varmeudstrålingen og holder dermed temperaturen under dugen højere end over dugen.

Mvh Sofus

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. april 2010 kl. 9.44

Man kan også i en snæver vending ovebruse de sarte nyplantede ting lige inden natten, så jordoverfladen også er våd.
Det kan holde frosten lidt på afstand den nat.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Frost i blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frost i blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider