Forum

Regnorm i agaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rita, 2. oktober 2003 kl. 11.15

Jeg har en stor agave =stor krukke
Hver år må jeg skifte jord i potten fordi der altid er kommet regnorm i potten.

Tager agaven skade af regnorm? hvordan får jeg dem væk uden at skifte jord?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 2. oktober 2003 kl. 14.02

Agaver har det med at få det trangt, og derfor kan det være meget fornuftigt at skifte jorden efter behov samt om nødvendigt tilpasse rodsystemet til krukken/baljen.

Jeg har dog ikke fantasi til at forestille mig, at regnorm skulle kunne anrette nogen som helst skade på planten eller dens rodsystem.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julia Nielsen, 27. november 2003 kl. 10.37

Hej, jeg har om regnormen!

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. november 2003 kl. 10.43

Regnorm æder ikke planterødder – lad os få det slået fast en gang for alle.

Jeg kan ikke forestille mig, at regnorm på nogen måde skader din agave. Jeg bruger hjemmekomposteret planteaffald til mine potteplanter, så jeg har af og til orm i pottejorden, og de får lov til at være. Regnormen laver jo gange i pottejorden og kan sikkert være med til at skabe bedre luft i pottejorden. Det gælder dog ikke kompostorm og andre overfladeorm, men hvis det er disse, kan du jo hurtigt fjerne dem, da de kun befinder sig i det øverste jordlag.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 16. februar 2004 kl. 14.57

Hej Alle
Vi har et lille væddemål igang og mangler virkelig en dommer! Hvad spiser regnorme? spiser de i det hele taget, og hvorfor er de så gavnlige for jorden?

Venlig hilsen
Louise og Thomas

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. februar 2004 kl. 19.06

VÆRD AT VIDE OM REGNORM Regnorm spiser gamle blade og visnet plantematriale. Ikke for at få næring fra selve bladet, men fra de mikroorganismer (nedbrydere) der sidder på bladets overflade. Det drejer sig om forskellige svampe, alger, bittesmå larver og en bredt spektrum af øvrige mikroorganismer.

Regnorm har meget stor betydning som jordbundens ''ingeniører''. De findeler dels gammelt plantematriale, blander jorden (stimulerer jordens krummestruktur)(gør gravearbejdet ganske gratis), afsondrer kalk i form af CaCo2 og andre næringstoffer i plantetilgængelig form. pH-værdien tilpasses således i ganvnlig retning for plantevæksten. Næringstofferne efterlades i regnormenes gange, hvilket gør det let for planterødder at trænge ned og optage næringen hvor den er.

Herudover spiller regnormenes aktivitet en essentiel rolle for jordbunden dræn, en ENKELT regnormekanal kan bortlede op til 4 liter vand pr. time. Ved kraftige byger (fx tordenskyl) hindres således eroderende overfladeafstrømning. Vandet havner hvor rødderne er. Der kan i god dansk jord findes op mod 2 millioner regnorm (stor regnorm) pr 10 000 m2 (hektar); Charles Darwin undersøgte og fandt mellem 18 og 40 tons eskrementer på græsmarker, mens der i Afrika, i den frodige Nildal (Egypten), er fundet op til 2600 tons eskrementer pr hektar! Og lige til sidst, -en overskåret regnorm bliver IKKE til 2; er man heldig, regenerer den del med bæltet efter mange ugers dvale. Der kendes ialt 25 forskellige, landlevende regnormearter her i landet. De ovennævnte data gælder stor regnorm Lumbricus terrestris, der bliver op til 20 cm lang. (Kompostormens danske navn er egentlig brandorm).

God fornøjelse med væddemålet!

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. februar 2004 kl. 19.11

NB: de nævnte mængder regnormeeskrementer ovenfor er tons/år.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 14. maj 2004 kl. 7.53

Hvordan ser regnorme æg ud?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 4. september 2004 kl. 11.03

Hej Vi har en lille græsplæne 50 m2 i en gårdhave. Vi plages rigtig meget af regnorme eskrementer. Vores plæne står normalt som en green men bliver desværre total ødelagt af eskrementerne. Vi har ca. 125–150 små bæ tårne og får ca. 20 nye hver dag. Jeg ved godt at regnormen er et nyttedyr, men ikke i dette tilfælde. Hvordan kommer jeg af med dem? Jeg har hørt at man kan give dem strøm, virker det?

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 4. september 2004 kl. 12.18

Jeg forstår såmænd – måske i modsætning til mange med andre idealer – din irritation.

Men hverken vejr eller orm lader sig dressere til at opføre sig på eksemplarisk vis år ud og år ind.

Du skriver, at plænen normalt ser ud som en green, men altså ikke p.t.

Og sådan bliver det sikkert igen, uden at du foretager dig noget, nemlig når vejret bliver green-venligt.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. september 2004 kl. 12.50

Hvis du afliver regnormene, så ødelægger du samtidig betingelserne for at din plæne er så flot. Regnormenes gange er nemlig drænsystemet og udluftningssystemet, som giver græssets rødder optimale vækstbetingelser.

Regnormenes ekskrementer er den fineste plantegødning – så vær du glad for dem. Du kan jo fordele dem med en kost, hvis du ikke kan holde synet ud.

Hvis du virkelig vil af med dine regnorm, så gå ud om aftenen med en lommelygte og samle dem ind. Specielt i våde aftener, ligger de i hobetal oven på jorden. Det er sikert let at finde en haveejer, som gerne vil have dem.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 30. oktober 2004 kl. 18.58

Hvorfor er min Agave-plante fedtet?

Og hvorfor er der sådan nogle brune pletter på, det ligner ikke lus! De kan nemt skrabes af, men kommer hurtigt igen.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 31. oktober 2004 kl. 13.19

Det kan være skjoldlus, dem jeg engang havde på en plante, var brune, flade og fedtede. Jeg kom af med dem ved at tørre hele planten af med en klud der blev vredet op i en blanding af brunsæbe, sprit og vand. det fjernede dem for altid.

Hilsen Helle-Sofie

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 1. november 2004 kl. 21.03

Hej.

Jeg er meget interesseret i regnorme, og hber på et hurtigt svar, da jeg skal bruge det i skolen.

hvor meget lort laver en regnorm på et år, og hvordan kommer den af med det?

hilsen Sofie

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 13. februar 2005 kl. 15.16

Vi vil gerne vide om en regnorm har lunger eller hvordan den ånder?

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 14. april 2006 kl. 16.20

Det er kun meget god grund til at være meget glad for al den regnorm man overhovedet kan finde i sin have. Den er med til at holde jorden god til alle slags planter. Jeg bliver så glad hver gang jeg ser en regnorm i min have!

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 12. januar 2008 kl. 11.31

Hej alle,

Hvordan laver regnorme gange i jorden

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Østerballe, 16. april 2009 kl. 22.08

Hvordan passer man bedst en agave

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2009 kl. 9.52

Om sommeren masser af sol og varme og vand efter behov, husk at sjatvanding er pjatvanding, må godt tørre ud mellem vandingerne. Sæt den ud i haven et lunt solrigt sted i sommerperioden, om vinteren tørt og køligt ca 5–10gr. C

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Regnorm i agaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Regnorm i agaven

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider