Skrevet af: Helle Lindholm, 20. april 2010 kl. 22.06
Hej herinde
Vi har de sidste 10 år boet i et hus vi selv fik bygget lige ud til et stykke mark, nu er der fuld gang i byggeriet og vi er ved at få nye naboer.
Det er der sådan set ikke noget galt i, men problemet er det at grunden de har bygget på ligger så højt at selvom vores hæk er 180cm så er hækkens højde lige under starten på deres vinduer.
Vi har et stk fælles område mellem os og vi har derfor planer om at ville sætte lidt træer således vi kan være ugeneret i vores have.
Jeg vil derfor gerne have forslag til hvilke type vi bør vælge de skal gerne blive godt brede og ca 2,5 mtr høje vil jeg tro
På forhånd tak
ps det må IKKE være frugttræer og de skal være gode tætte
Skrevet af: . K., 20. april 2010 kl. 22.19
skal det værre stedsegrønt? og er det noget i har tænkt jer at bruge tid på at holde?
Skrevet af: Helle Lindholm, 21. april 2010 kl. 6.41
Hej med dig,
Det er ikke et must at det skal være stedsegrønt, da det vil være mest om sommeren vi vil være generet af den manglende fred i haven.
Nej vi vil ikke bruge tid på at holde det, det skal helst være noget der passer sig selv :-)
mvh
Helle
Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2010 kl. 14.56
Der er jo mange muligheder for at få stoppet et sådant "kukhul", ja der er så! Eksempelvis graner er jo da i særdeleshed tætte, så der er da en mulighed!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Mogens; E., 21. april 2010 kl. 21.06
Da planterne ikke må være mere end ca. 2,5m. høje kan jeg anbefale Forsydia, Dronningebusk og Spiræa Vanhouttie. De passer sig selv og blomstre på forskellige tidspunkter. Hold jer til buske, for træer bliver bare forneden og skal klippes foroven.
Skrevet af: Helle Lindholm, 21. april 2010 kl. 21.18
Hej
Tak skal du have det havde jeg ikke lige tænkt på, at træer bliver bare for neden, men du har jo helt ret tak for hjælpen
mvh
Helle
Skrevet af: Alice E., 22. april 2010 kl. 19.59
Hvad med liguster? Selvfølgelig ikke som hæk - den må jo ikke blive så høj, og skal klippes. Men som enkelte, fritstående buske er de MEGET flotte og velegnede til formålet. Og stedsegrøn er da bare en fordel, især her i foråret, Ca maj-juni blomstrer de med duftende, hvide "hyldeblomster" og får sorte bær i sensommeren, og de er altså MEGET giftige, men gode til dekorationsformål.
Skrevet af: Helle Lindholm, 22. april 2010 kl. 20.33
Hej tak for buddet jeg syntes bare ligusta tager meget lang tid om at blive højt, når jeg tænker på at vores hæk er 10 år gl og først inden for de sidste par år er blevet god tæt og høj :-)
Skrevet af: Alice E., 23. april 2010 kl. 9.35
Hvis du bor i Ø-jyll er der råd for det.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. april 2010 kl. 11.31
Ja, råd er der jo da alle tider. Om man så bor i østjylland, eller her på Bogense-egnen, og det er jo da i sig selv herligt. Man må naturligvis påtænke planternes vækstperiode fra de bliver sat og til de er godt tætte og høje. Og så kan man jo da i denne sammenhæng overveje at købe større træer/buske end sætte nye, hvis det haster med at få dækket hullet til!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: . K., 24. april 2010 kl. 9.30
hvad med kirsebærlaurbær? den kræver ikke helt så meget pasning, man bliver måske nød til at klippe lidt af toppen efter et par år men det er også det, men man kan vidst også få nogle sorter som ikke bliver helt så store. de får nogle fine hvide blomster i maj som senere bliver til nogle små sorte bær som man kan bruge i køkkenet, man skal bare ikke spise kernerne da de er en smule giftige. og så er den tilmed også stedsegrøn :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.