Skrevet af: Hanne Liljegren, 24. april 2010 kl. 15.35
Jeg har en stor dejlig bredbladet buxbom på ca. 1 meter.
Mon det er muligt at flytte den og kan det gøres her i maj måned.?
M.V.H. Hanne
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. april 2010 kl. 9.07
Du kan godt flytte den nu, men det kræver at du bundvander rodklumpen en uge før flytningen, så rødderne inderholder så megen reservevand som muligt. Dernæst stikker du rodklumpen af hele vejen rundt så dybt du kan= 1 spadestik to dage før flytningen, og bundvander igen.
Bundvanding: en slange ligger og siver ved roden, men ikke stærkere end vandet trækker ned, i 24 timer!!
Det nye hul skal være klar med løsnet jord og vandet.
Selve flytningen kan ske med en sækkevogn eller på en pressening/kraftig plast.
Læg et stk gl.haveslange ned langs klumpen til bunden, så kan man vande heri fremover også, så planten får vand både fra oven og bunden. Kan fjernes om et år.
Ingen gødning før de nye skud er udvokset, men vand hele sommeren, og skygge når solen rigtig bager.
Det er i øjeblikket meget tørt under de stedsegrønne!!
Anne Marie
Skrevet af: Gitte Nielsen, 12. juli 2010 kl. 22.31
Hej Hanne.
Tror jeg vil følge A. M. Lønbeks råd om at bruge en pressening til at flytte rodklumpen. For kan er det ikke fare for at den vælter på en sækkevogn. Det er jo få sækkevogne som har støtte? Dem jeg har set har i hvert fald ikke umiddelbart:
http:www.plainindustry.dk/Multisaekkevogn-fra-ravendo.html
Knus og god tak for gode råd,
Gitte
Skrevet af: Gitte Nielsen, 12. juli 2010 kl. 22.32
Hej igen,
jeg skrev vist linket forkert. Jeg prøver lige igen. Er jo ikke så erfaren med EDB :-)
www.plainindustry.dk/Multisaekkevogn-fra-ravendo.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.