Skrevet af: Lonnie G., 26. april 2010 kl. 20.40
Hejsa,
jeg købte sidste år en hørpalme som jeg satte i en krukke. Her efter vinteren ser den brun og tør ud selvom jeg har haft den stående helt inde ved husmuren i nogenlunde læ. Det er ligesom om at nogle er rødderne er kommet over jorden således at man kan se de hvide rødder under stammen. Idag prøvede jeg at tage den ud af krukken og da kunne jeg se at der var kommet virkelig mange rødder som var gået helt ned i drænlaget i krukken. Er der nogen der ved om den er død, eller om potten kan være blevet for lille eller hvad der er problemet med den. På forhånd mange tak..
Skrevet af: Svend Høst, 26. april 2010 kl. 23.05
Den er sikkert gået ud , det er ikke godt at have planter stående ude vinteren over i krukker eller lign. da rødderne får frost modsat planter der står i jorden og er overdækket de nyder godt af varmen fra jorden.
Min egen hørpalme som er plantet på friland og som har været dækket over med en isolet trækasse står flot grøn , selvom det har frosset minus 18C her i vinter.
Men giv den en chance , det ku`jo være at der var liv i rødderne , men jeg tvivler.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2010 kl. 10.34
Plamer kan ej lide at stå ude om vinteren, med mindre der jo da er tale om denkinesiske viftepalme, som kan klare hård frost. Skulle man en anden gang lade en sådant palem stå ude i den kolde del af året, ja da kan man finde anvendelse i forskellige kneb, da man jo i hvert faller kan binde palmen op, forer den med blande og tæpper og deslige. Endnu nemmere er det naturligvis at flytte den til en varmere lokation, om man har en sådan.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2010 kl. 13.38
Hørpalmen er nok den mest hårdføre palme der findes , den vokser naturligt i Himalaya bjergene og kan kortvarig tåle ned til minus 18C , i normale vintere vil den sagtens overleve på friland hvis man vinterdækker med gran el. lign.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lonnie G., 27. april 2010 kl. 13.40
tak for svarene.. jeg skulle nok have dækket den til.. Hvordan ved jeg så om den virkelig er død eller om den kan reddes? skal jeg sætte den i jorden i stedet for en krukke nu for at se om den så vil overleve? Det undrede mig at rødderne var vokset så meget at de var hele vejen ned i krukken..
Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2010 kl. 14.20
Det er skønt med palmer, selvom de jo da ej kan siges at være "indfødte" her i landet, ja da kan man jo da alligeveller godt lære mangt og meget om og jo da dermed også af disse planter, som med så meget andet gjælder det om at holde et åbent hjerte til det fremmede.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.