Skrevet af: Bente Munk, 6. maj 2010 kl. 17.10
Jeg har fået planten af familie i Jylland men indtil nu er der ingen som har haft navnet på denne kønne staude.
Den er næsten stedsegrøn og blomstrer længe. Den vil gerne brede sig meget så man skal holde godt øje med den.
Skrevet af: Bente Munk, 13. maj 2010 kl. 9.48
Skrevet af: Kristian Olsen/GardenShop.Dk, i går kl. 20.19
det irritere mig lidt at jeg jeg ikke kan give et svar på de 2 du har sat på. Du har vel ikke et nærbillede af blomsten? -ja begge 2...
Skrevet af: Bente Munk, i dag kl. 9.41
Hej Kristian.
Ja - det er åbenbart ikke let genkendelige planter jeg har fremlagt fra min have.
Da der ikke skete noget som helst her i Havenyt forsøgte jeg på hhv. "Blomsterdalen" og "Plantedebat" og jeg må sige at her er der nogle spændende tråde kommet frem og det er vist lige før at vi har navnene på begge planter.
Skrevet af: Lis P., 13. maj 2010 kl. 15.10
Bente kan du ikke sende billderne til mig i en mail så skal jeg spørge på mit forum der er der nogle plantenørder.
Du kan sende til
lis_pedersen@privat.dk
MVH Lis
Skrevet af: Bente Munk, 13. maj 2010 kl. 16.06
Lis jeg nu har sendt dig billeder af alt det jeg har af fotos. Det bliver nok bedre når den rødlilla begynder at blomstre - der er kun knopper pt.
Skrevet af: Lis P., 13. maj 2010 kl. 19.33
Bente jeg har lagt filen ind på mit haveforum, så mon ikke der kommer nogle bud derinde, jeg ved at der ihvertfald er et par stykker derinde der kender en hel del til stauder.
men den lille grønne med knoppen kunne være en
Centaurea dealbata, der findes mange i den familie, det er knopurtfamilien, som du ganske rigtig har skrevet under den, jeg har gransket i bøger her i eftermiddag uden dog rigtig at kunne finde.
Skrevet af: Lis P., 14. maj 2010 kl. 6.38
Bente en af brugere på havehygge er kommet med dette forslag til den du viser her, prøv at slå dettte navn op,
silene dioica rosea plena,
Skrevet af: Lis P., 14. maj 2010 kl. 11.30
Her er lidt flere bud
Den lyserøde er en Silene, og mit gæt er at det er den dobbelte (kultiverede) udgave af den dagpragtstjerne jeg har, for bladene ligner, så den hedder nok noget med Silene dioica "flora pleno" (det sidste betyder dobbeltblomstrende).
Den anden er jeg i tvivl om, løvet ligner lidt Centaurea pulcherrima, men der er jo så mange arter at det lige så godt kan være en anden. C. pulcherrima er dog ret almindelig og står i mange gamle haver.
Skrevet af: Bente Munk, 7. juli 2010 kl. 7.41
Så kom der et navn - endda med foto at vedhæftede strip på planten:
Silene "Firefly"
Limurt
50 cm. mørk pink
maj - juni
sol halvskygge.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.