Skrevet af: Steffen Jensen, 9. maj 2010 kl. 17.50
Var lige ude og kigge lidt på de flere tusinde kimplanter fra mine bøgetræer, og fandt faktisk 4stk blodbøg og én med gule aftegninger på kimbladene. Så må vi se om de også er der på de rigtige blade når de kommer.
Viste faktisk ikke at blodbøg var en muterede alm bøg, men det må det jo være da det er alm bøg som bogene kommer fra!
Men har gravet alle sammen op og sat i en potte, så må vi se hvad de blir til.
Spændende.
Skrevet af: Boi Jensen, 10. maj 2010 kl. 18.30
Hej Steffen
Hvis du nu er så heldig at den med de gule aftegninger viser sig at lave det på bladene, har du måske en ny sort. Det er værd at kigge på, hvis den kan podes og farven følger med over.
Alle bøg er ligesom så meget andet, krydsninger og derfor kommer der af og til en rød imellem. Dog kan den røde farve variere meget på disse frøformerede.
Inde i byen, hvor der ofte er mange af den røde type, oplever jeg af og til at op mod 10% af frøene bliver til røde bøg, så det har en del at gøre med hvordan bestøvningen sker - altså fra hvilke træer blomsterstøvet kommer fra.
I de store planteskoler klipper man de røde ned, så de ikke overlever, for at kunne lave en ensartet sortering af grønne bøg, alternativt kunne de røde få en mærkeseddel og blive sorteret fra, men det er der ikke altid tid til i en travl verden.
Iøvrigt går der rygter om at der findes en Hollandsk planteskole, der har 300 forskellige bøg.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Steffen Jensen, 10. maj 2010 kl. 20.18
Ja nu må vi se, håber at aftegningerne følger med over. Men har min tvivl.
Men har da nogle hjemmeavlet blodbøg i det mindste.
Blir spændende de næste par måneder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.