Skrevet af: Steffen Jensen, 11. maj 2010 kl. 18.26
Jeg så en lidt speciel hængebirk idag, den havde en flot gennemgående stamme men ellers en kraftigere hængene vækst iht. alm hængebirk.
Træet var rimelig slankt, da grenene hang lodret ned.
Nogen som skulle kende til en sort, som er mere hængene end den alm. hængebirk??
Skrevet af: Boi Jensen, 11. maj 2010 kl. 18.36
Hej Steffen
Det kunne være den sort, der hedder Tristis. Der er så hængende at den oftest podes i toppen på en himalayabirk, fordi det kniber at den selv kan få en stamme, der vil stå.
Prøv at se billeder af den, og konstater om det passer!
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Steffen Jensen, 11. maj 2010 kl. 18.55
Jeg kender godt den sort, men det er ikke den. Den her havde en fin opret vækst, men var meget slank iht den alm hængebirk.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. maj 2010 kl. 7.50
Hej Steffen
Kunne det være Betula pendula Bøghs, ? se www.loenbaek.dk sortimentsnr.72
Anne Marie
Skrevet af: Steffen Jensen, 12. maj 2010 kl. 18.23
Kan godt ske det var den, skal ikke kunne sige det. Har bare aldrig set en så slank hængebirk med meget hængende vækst.
Er der forskel på den, og den alm hængebirk??
Skrevet af: Steffen Jensen, 12. maj 2010 kl. 18.23
Kan godt ske det var den, skal ikke kunne sige det. Har bare aldrig set en så slank hængebirk med meget hængende vækst.
Er der forskel på den, og den alm hængebirk??
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. maj 2010 kl. 19.37
Denne er særligt udvalgt, da den er meget hængende.
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. maj 2010 kl. 19.43
Det er normalt Betula pendula 'Youngii', sørgebirk, man poder i toppen af himalaja-birk eller utilis-birk.
Anne Marie
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 12. maj 2010 kl. 20.15
ja, i Italien kan man også købe en 'Youngii' der er trukket op i 4-5 meters højde. De er ret slanke og hænger selvfølgelig meget. Men jeg vil tror det er en sjældent syn herhjemme.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 12. maj 2010 kl. 20.16
sorterne 'Tristis' og 'Bøghs' er stort set ens...
Skrevet af: Steffen Jensen, 12. maj 2010 kl. 21.26
Hmm, Må nok hellere her midt på sommeren "stjæle" nogle grene fra træet og bruge dem til stiklinger.
Der findes åbenbart ikke nogen speciel sort, men det kan være et enestående tilfælde.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. maj 2010 kl. 21.41
Hvad med at tage et foto og lægge,så vi kan se træet?
Hvis du får rod på stiklinger, kunne det være interessant at vide hvordan. De podes normalt.
Anne Marie
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. maj 2010 kl. 20.23
Ja du får nok ikke så meget ud af at stikke sådan en.... Man poder dem i hvert fald normalt på en alm. Birk, Betula Pendula.
Jeg ville også gerne se et billede :) Jeg ved da at jeg har solgt nogle stykker af den der 'Youngii' der var trukket op i 4-5 meter herhjemme. Købt hjem fra Italien.
Skrevet af: Steffen Jensen, 14. maj 2010 kl. 20.29
Jeg har læst mig frem til at man kan få rod på dem via urteagtige stiklinger og roddannerhormon under plast. Så det er da et forsøg hver.
Men bor ikke lige i nærheden af den, den står i Korning ved Horsens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.