Skrevet af: Dorthe Dick, 16. maj 2010 kl. 14.44
Jeg vil gerne have et bed med Hortensia. Er der nogen der kan fortælle mig, om det er bedst at plante i alm. jord eller i et surbundsbed?
Skrevet af: Boi Jensen, 16. maj 2010 kl. 17.49
Hej Dorthe
Hortensia skal bortset fra helt specielle sorter, plantes i ganske almindelig jord. Den skal helst være dybmuldet, luftig, humusrig og kan du blande godt med kompost, gerne fyrre- og grannåle og måske lidt spagnum i jorden, vil det kun gavne. Visse sorter kan have forskellig farve afhængig af jordens surhedsgrad, mest "macrophylla-sorter". Jo lavere Ph - vil der frigøres aluminium og så vil farven blive mere blå. Ved højere Ph vil blomsterne blive mere rosa, røde eller hvide. Hvis disse planter ønskes med mest mulig blå farve, kan der tilsættes 1 g aluminiumsulfat pr. m2 om efteråret eller om foråret kan udvandes en opløsning på 2,5 promille aluminiumsulfat.
Husk at visse hortensiasorter ikke godt tåler kulden og derfor sjældent blomstrer og det er oftest de sorter, der blomstrer på 2-års skud. De sorter, der blomstrer på 1-års skud, har ikke de samme problemer med manglende blomstring og som hovedregel er der ikke se store problemer med følgende: Hydrangea arborescens Annabelle (hvid), Hyd. Preziosa, Hyd. serrata med forskellige efternavne (blue bird, blue ann, og intermedia) - Den sidstnævnte er en surbundsplante.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Dorthe Dick, 16. maj 2010 kl. 21.06
Hej Boi
Tusind tak for dit svar. Jeg er helt ny i havearbejde.
Jeg vil gerne have nogle i blå farver, kan du så fortælle mig hvilken sort der er bedst for mig?, jeg vil gerne have dem der blomstre på 1-års skud.
Jeg skal lave et nyt bed i min græsplæne, var det en god ide at blande jorden med rodrodendon jord? Er det ikke det der giver lavere PH?
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. maj 2010 kl. 22.32
Sorten Hydrangea 'Endsless summer' vinder vist med flere længder. Den blomstre på årsskud. Som du selv skriver kan du plante den i Rhododendronjord/sur jord hvs du ønsker den skal forblive helt blå.
Skal de være randblomstrende er de gamle sorter 'blue bird' og 'blue ann' nok de sikreste valg.
Skrevet af: Dorthe Dick, 24. maj 2010 kl. 20.37
Hej
Tusind tak for svaret, jeg har købt 2 Endsless summer,The Original, Hydrangea macrophylla.
Og vil lave et surbundsbed til dem, der er knopper i dem, så jeg glæder mig til at se hvordan de kommer til at se ud.
Det er spændende, når man får en have, hvor der kun er hæk og græsplæne, og så selv kan lave bede og få de blomster i, man godt kan lide. Så er det dejligt, at man som nybegynder, kan finde et forum som dette.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.