Forum

Podning af æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Skak, 21. maj 2010 kl. 21.59

hej

Har et æble træ som jeg købte for snart to år siden.. her i vinter har haren været i det og spist ca 30 cm af barken hele vejen rundt på stammen..

Så var ved at overveje om jeg kunne pode tre grene fra selve træet på lige under hvor haren har ædt. Også beholde topskudet i et par år indtil der ikke kommer flere frugter der på. Og derefter få glæde af podekvistene.

Men skal jeg vente med at gøre det indtil næste april for har ikke taget grene af træet til at pode med endnu.. Eller kan det nåes endnu..

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. maj 2010 kl. 8.39

Hvis barken er væk hele vejen rundt om træet så dør toppen! så du kan lige så godt forsøge dig med en podning. Hvis knopperne ikke er begyndt at bryde så har du en chance. er der blade på så er det for sent... i hvert fald må du fjerne bladene hvis det skal have en chance.
Men ellers kan du jo lege lidt med grundstammen og lave nogle flere grundstammer til næste forår. Lad grundstammen skyde flere steder og dyng så jord op omkring stammen og de nye skud. så slår de rødder og du har lavet en masse nye grundstammer.

Nyt svar til emnet »Podning af æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Podning af æbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider