Skrevet af: Lasse Mortensen, 22. maj 2010 kl. 14.12
Hej, jeg er ny inden for palme verdenen. og har købt en hørpalme fornylig.
Når jeg går ind og læser artikler om denne palme står der den ikke på plantes i haven før den er nogle år gamle. men hvordan kan jeg se hvor gammel min palme er, og hvornår er det forsvarligt og plante den ud?
Billede af min palme, stammen er ca. 25cm og total højden ca. 80cm.
så mit spørgsmål er hvor gammel er min palme?
images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1267426_l.jpg
Mvh. Lasse
Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2010 kl. 20.49
Hej Lasse.
Min hørpalme blev udplantet da den var samme størrelse som din er nu. Jeg vil skyde på at din er ca. 4-5 år gammel. Den groede fint i 3 år, lige indtil denne vinter hvor den fik for meget frost.
På fotoet er den lige sat i jorden.
Skrevet af: Lasse Mortensen, 22. maj 2010 kl. 21.59
Okay, hvor stor blev den på de 3 år?
Er den død efter denne vinter eller lever den stadig?
Skrevet af: Svend Høst, 22. maj 2010 kl. 22.39
Jeg plantede min hørpalme på friland sidste sommer ca 50cm høj , den klarede vinteren fint (minus 18gr.) med en isoleret trækasse over sig med 55w varme i de koldeste nætter.
Jeg synes at jeg har læst meget angående hørpalmer , men at de skulle have en vis højde før man kunne plante dem ud er nyt for mig.
PS Bilka har i denne uge tilbud på store Hørpalmer.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Brian L., 23. maj 2010 kl. 8.45
Man siger normalt de skal være en 4-5 år gamle før de plantes ud, med mindre man beskytter dem godt om vinteren, de bliver mere og mere vinterhårdføre med alderen.
Jeg plantede selv en ud for snart 2 år siden, tror den var omkring 10 år gammel. Den voksede rigtigt godt, gav 8 nye vifter sidste år, men efter denne vinter ser den dog temmelig død ud. Dog er der en lille smule grønt tilbage hvis man kigger godt efter, og har ingen spearpull, så der er lidt håb endnu.
Skrevet af: Lasse Mortensen, 23. maj 2010 kl. 9.59
Jeg takker for svarene, og jeg kan høre at det lidt op til mig selv om jeg vil plante den ud i år eller til næste forår.
Tror jeg vil køre et smut i bilka og se hvad størrelser de har deres hørpalmer. så kunne det jo være man skulle købe en enkelt til :D
Lasse
Skrevet af: Ian Iversen, 31. maj 2010 kl. 13.27
jeg har ligeledes en hørpalme som er forvandlet til vissen pind på ca 1.70 cm. ville lige se om hjerteskudet som jo stadigt var grønt, sat fast, men det slap med det samme, og fæstestykket var brunt og slimet.... er den færdig?eller
Skrevet af: Brian L., 9. juni 2010 kl. 8.25
Ian, det tror jeg desværre den er. :( Når først hjerteskuddet har sluppet, så er den som regel færdig pga. råd. Du kan være heldig at der kommer nye skud, men chancen for det er lille. Jeg har også lige opgivet min egen, for nu har alle topskud på min også sluppet grebet. De var hvide og slimede i bunden, og stank fælt, ærgeligt. Måske man kunne have sprøjtet den med noget antimug middel, så man fik stoppet rådden i at sprede sig yderligere, men det har jeg ingen erfaring med, og det er i hvert fald for sent for min nu.
Skrevet af: Brian L., 10. juni 2010 kl. 23.22
Har lige læst, at det er 3% brintoverilte mange hælder ned i 'hullet' efter at man har kunnet hive hjerteskudet op pga. råd. Jeg vil give det et forsøg på min hørpalme.
Skrevet af: Henrik N, 22. juni 2010 kl. 4.14
Hej Brian, har du et link til det med brintoverilte tricket? og har det virket på din palme?
Skrevet af: Brian L., 25. juni 2010 kl. 14.18
Hej Henrik! Du kan bl.a. læse lidt om det her:
www.scanpalm.no/forum/phpBB3-2/viewtopic.php?f=4&t=173
Hydrogenperoxide er det samme som brintoverilte. så hvis du googler på f.eks. "hydrogenperoxide palm", så finder du meget mere om det.
Jeg opgav at prøve det på min, der var for meget råd i den, jeg var for sent ude. Men på min næste palme, der går jeg med livrem og seler de første par år. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.