Skrevet af: Lonnie G., 24. maj 2010 kl. 8.57
Hej med jer,
jeg har været så dum at smide gødning på mine nye klematis samtidig med at jeg gav de gamle planter. De har de ikke kunne lide og nu er de alle sammen visne. (regner i hvert fald med at det er det der er årsagen) Er der nogen der ved om de kommer igen i løbet af sæsonene eller til næste år? Eller om jeg lige så godt kan købe nogle nye med det samme??
Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2010 kl. 8.19
Hej Lonnie G.
Nu ku' det jo være godt at vide, hvilken slags gødning, du har givet de nye klematis-planter ... og om der kan være andre årsager til at de er visnet ned - har de f. eks fået for lidt / for meget vand eller en skidt kombination af frost + vind ?
Uanset hvad, så kan du styrke din tålmodighed og din lyst til at gøre et forsøg - det er måske mere spændende end et besøg på planteskolen.....
Hvis der er tale om svidningsskader efter kunstgødning (hvor næringssaltene er let opløselige) kan du forsøge med en omplantning i næringsfattig jord - en blanding af bladkompost og bakkegrus (forholdet 2 : 1) vil være godt. Har du ikke bladkompost kan du måske få en aftale med en skovejer om at hente et par spandefulde skovbundsmuld og så blande grus i det.
Skyl forsigtigt plantens rødder i en spand lunkent vand, så du fjerner de næringssalte, som kan være ophobet i jorden omkring rødderne, før du planter den i den nye jordblanding.
Sørg for at placere planten i læ, undgå direkte sol og vand forsigtigt en periode indtil du ser, om planten kommer sig. Og absolut ingen gødning det første stykke tid.
Og lige for at illustrere, at klematis kan tåle meget får du min klematis-historie fra dette forår:
Jeg har klematis i lerkrukker i drivhus - de havde meget sparsom skudvækst på grund af at rødderne efter tre vækstsæsoner fyldte krukkerne helt ud. Det var svært at få den rette fugtighed ved rodklumpen. Planterne så elendige ud......
Så jeg skar den yderste tredjedel af rodsystemet, løsnede de tilbageværende rødder, fjernede alt dødt og vaskede roden igennem i lunkent vand.
Efter omplantning i bladmuld/bakkesand gik der 10 dage, før der kom gang i dannelsen af nye skud. Nu er de i fuld vækst med mange stærke skud og oppe i en højde af 2,5 meter.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lonnie G., 26. maj 2010 kl. 8.34
Hej lone,
tusind tak for dit svar. Jeg har gødet med noget park universal gødning NPK. Jeg vil prøve at vaske rødderne. Der er to af dem hvor der stadig er et par blade på så de ser i det mindste ud til at klare sig.. De andre var visnet helt ned så jeg prøvede at klippe dem ned. Det skulle jeg måske ikke have gjort?? Eller vil der komme skud nede fra jorden hvis den overlever? Tror du der kan nå at komme skud i år? Eller skal jeg have tålmodighed til næste år??
Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2010 kl. 14.27
Hej Lonnie G.
Mange klematis kan godt tåle at blive klippet ned til meget tæt på roden - men helst skal der være 5 - 10 cm stængel, som planten kan sætte skud fra. Jeg har ikke oplevet skud fra roddelen af planten (men andre kan have andre erfaringer).
Og der skal nå at komme skud i denne forsommer. Hvis ikke indenfor 4 uger sker nogen skud- og bladdannelse efter omplantning i ikke-gødet jord, må du se i øjnene at planterne ikke har kunnet tåle NPK-gødningen.
Der er så ikke andet at gøre end at beslutte dig for at købe nye til efteråret.
Men jeg håber du får held med redningsforsøget !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lonnie G., 26. maj 2010 kl. 14.34
hej lone, mange tak for dit svar endnu engang.. jeg må ned og købe noget ugødet jord.. kan ugødet spagnum bruges? Eller har du noget andet du vil anbefale??
Skrevet af: Lone Brems, 27. maj 2010 kl. 20.01
Hej Lonnie G
Jeg vil anbefale enten bladkompost eller skovbundsmuld blandet med bakkegrus i forholdet 2 : 1.
Har du ikke bladkompost (eller kan du ikke få aftale om at hente lidt muld i en løvskov) - så må du jo have fat i sphagnum.
Der er bare det minus ved sphagnum, at det er en meget, meget langsom vækstproces der i højmoserne opbygger de lag, som senere kan anvendes til sphagnumproduktion. Så det er min holdning, at man bør være meget tilbageholdende med at bruge sphagnum (ligemeget om det er produceret i danske eller udenlandske højmoser)
Det optimale set med mine øjne er at producere sin egen bladkompost. Det tager et årstid - og klart nok kan dine klematis ikke vente så længe med en omplantning.....
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lonnie G., 7. juni 2010 kl. 13.00
Hej Lone,
takker endnu engang for tippet. de fleste at mine clematis skyder nu igen:-)
Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2010 kl. 20.28
Hej Lonnie G
Hurra !!!! og tillykke - pas godt på dem !
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.