Forum

Hvilket slags træ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 25. maj 2010 kl. 23.01

vi har lige købt hus og i haven står der et specielt træ,som vi ikke kan finde ud af hvad er,er der nogen der kan hjælpe?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. maj 2010 kl. 7.39

Korkelm.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 26. maj 2010 kl. 9.18

tusind tak! vil det få blade?

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. maj 2010 kl. 10.49

Hej Kenneth.

Hvis det er en korkelm, er der en risiko for, at det er angrebet af elmesyge. Elmesygen er desværre ikke gået i sig selv endnu.

Hvis der ikke kommer blade i løbet af 2-3 uger, kan du prøve at save en gren af. Er der en mørk ring nogle mm inde, er det angrebet og kan ikke reddes.

Mvh. Hans

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 26. maj 2010 kl. 10.56

Hej Hans! tak for svaret. vi har først adgang til huset/ haven i næste uge og der vil jeg se hvordan det står til med det og evt.save en gren af og undersøge!

Mvh. Kenneth

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. maj 2010 kl. 19.21

Korkelm har overlevet elmesygen. Mit træ var ca. 3,5 m .
Det sætter en del rodskud hvis det bliver angrebet, men kan nærmere betragtes som en form for "mega" kvikgræs.
Mit blev angrebet for år tilbage, men nu bekæmper jeg det i min tilhørende hæk.
Jeg ville ønske at jeg ikke havde plantet dette træ i min have.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 26. maj 2010 kl. 21.38

jeg har læst flere steder omkring rodskud fra korkelm,og overvejer helt at fjerne træet. vil det også sætte en stopper for rodskud med tiden eller er skaden sket? vi skal igang med en større omgang med hele haven og skal nok have fræset det meste....

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. maj 2010 kl. 22.08

Korkelm forhandles normalt som podet på alm.rod,så sætter det ikke rodskud.
Så er der ingen rodskud under træet,er det sansynligvis podet.
Anne Marie

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. maj 2010 kl. 7.05

Jeg tror der findes begge typer, både podet og rodskud. Men hvis den er podet så kommer der vel ikke rodskud?! hvis der gør så må det vel være en alm Ulmus minor der kommer op?! Men laver de rodskud? nogen der ved det?
Jeg har lavet en del aflæggere af rodskud fra en korkelm, men jeg ved faktisk ikke helt hvad der kommer ud af dem.
En korkelm er nu et flot træ, også på trods af rodskud.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. maj 2010 kl. 8.48

Alm småbladet elm(U.minor) sætter normalt ikke rodskud, så den bruges til grundstamme til podning af korkelm.
Aflæggere og rodskud kan man ikke sælge/forære væk uden at oplyse, hvilken plage de kan blive!
Rodskud af korkelm giver korkelm, med de ulemper det medfører.
Til Kenneth
På foto ser man de hundredevis af rodskud, det giver fra en ikke podet korkelm.
Hvis man vil dem og træet til livs uden at skulle kæmpe i flere år, kan man ringe træet nu(fjerne barken helt i et bælte rundt om stammen i brysthøjde ca. 30 cm bredt) så det ikke får næring til toppen i sommer og roden ikke får oplagsnæring ned til høst.
Næste forår suger træet al næring ud af rodskuddene i forsøg på at springe ud, men det bliver kun til små blade.
Næste høst får roden ingen næring ned, hvis ringningen er intakt endnu.
Når barken løsner sig på træet, er det dødt og kan fældes. Ikke før,for så er hele processen ødelagt. Kan tage op til to år.
Vi har lavet det på 15m sølvpoppel med enorme mængder rodskud. Nu er alt dødt og lige til brændeovnen.
Anne Marie

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. maj 2010 kl. 9.37

Nu er jeg lidt forvirret.

Jeg havde, indtil elmesygen hærgede, mange, meget gamle, og meget store småbladet elm. Disse satte mange rodskud, som overlevede, da de gamle døde af elmesyge. Enkelte storbladet elm, også gamle og store, døde bare og dermed slut.

Rodskuddene fra de småbladede er nu 8-10m høje, men begynder nu at få syge, så det hele starter forfra.

Sætter den småbladede ikke altid rodskud i rigelig mængde?

Mvh. Hans

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. maj 2010 kl. 21.27

Det er nok min fejl, at jeg kalder dem småbladede.
Alle vore gamle er døde uden rodskud, så jeg kan ikke gå ud og tjekke dem.
Så du har nok ret Hans, det er storbladede, vi bruger som grundstamme, da de ikke sætter skud.
Undskyld!
Anne Marie

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 28. maj 2010 kl. 0.13

tak for de mange indlæg! hvad vil der mest sandsynligt ske hvis jeg vælger at fælde træet nu,vil det trække "pinen" ud?

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. maj 2010 kl. 10.10

Du vil sansynligvis få en skov af korkelm.
At pensle stubben med et eller andet giftigt virker ikke på denne årstid, da saftstrømmen går op i toppen, som du jo skærer af.
Anne Marie

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Dinesen, 28. maj 2010 kl. 10.59

ja,det går jo ikke. jeg vil når vi kan komme til træet i næste uge,skære barken af som beskrevet. Jeg kan ikke gøre det i brysthøjde pga. træet,er det et must for at det lykkedes?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. maj 2010 kl. 11.14

Du skriver tidligere, at I skal igang med en større omgang.

Jeg ville nok få en minigraver til at grave den rod op. Hvis der så bliver fræset grundigt med en kraftig fræser, er fremtidige problemer til at overse, og så får du en ende på sagen nu.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Hvilket slags træ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket slags træ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider