Skrevet af: Jette Pedersen, 28. maj 2010 kl. 22.29
Jeg har plantet over 100 stauder i efteråret
og her i foråret. Læste flere steder at den nye ikke skulle
gødes men spurgte på en planteskole der sagde at det skulle de absolut. Det gjorde jeg så, og næsten alle stauder har fået
visne blade nederst selvom jeg sørgede for at gøde FØR regnen kom men uden at blade var våde.. hvad har jeg gjort forkert??
Jette
Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. maj 2010 kl. 0.20
Hej Jette.
Du skriver ikke, hvad du har gødet med.
Hvis det er en NPK eller flydende gødning , har du så givet det hele tæt omkring planten? Koncentrationen af næring bliver nemt for høj, hvis det kommer for tæt på. Det er det bedste at give gødningen 40-50cm fra planten. Rødderne skal nok selv finde det.
Hvis det er for høj koncentration, kan du ikke gøre andet end håbe, at det bliver ved med at regne, eller pøse det til med vandslangen, så det bliver tyndet godt op.
Mvh. Hans
Skrevet af: Jette Pedersen, 29. maj 2010 kl. 12.51
Ja, det er NPK gødning og jeg vandede da jeg havde gødet
men jeg har strøet det tæt på planten... så tak for rådet om at det ikke skal så tæt på. tror jeg vil gå og vande endnu mere..
Jette
Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. maj 2010 kl. 13.34
Det er for sent nu, men for en anden gangs skyld, så er 30-50g af en alm. NPKgødning pr m2, fordelt jævnt, meget passende. Prøv at veje det af på en køkkenvægt og se hvor lidt det egentlig er.
Hans
Skrevet af: Jette Pedersen, 3. juni 2010 kl. 22.09
Hvad vil der ske med mine stauder nu?? vil de dø og først komme igen næste år eller kan jeg redde dem??
Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. juni 2010 kl. 23.05
hej Jette.
Du skal have været MEGET grov med posen for at der sker de helt alvorlige ting, og har du vandet godt, går det nok.
Læg mærke til bladenes farve. Bliver de mørkt grønne, vil du få en kanon vækst. Går farven mere over mod det blå, er der en vis giftvirkning, men som regel kommer de over det.
Det er med gødning som med snaps: Een er godt, to er fint, tre er meget fint, fire går an, men drikker man hele flasken får man det skidt, men kommer dog over det :-).
Mvh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.