Forum

Den spiselige have

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Hassing, 1. juni 2010 kl. 14.45

Jeg elsker at man kan spise af haven :-)
Jeg har fersken, figne, blåbær, jordbær, stikkelsbær, æbler, pærer, blommer, kirsebær og tranebær.. og nu skal jeg til et nyt projekt!
Vi har sat et hegn op, og det er ærligtalt ikke særligt kønt. Jeg er vild med idéen om at »espaliere« et træ og sætte det op af det nye hegn, men træet kommer til at stå mod nord-øst.. dvs. ikke optimalt mange lyse timer. Er der nogen af Jer fantastiske have-elskere der har gode / spændende / spiselige forslag? Mange solskinshilsner fra Anne-Marie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juni 2010 kl. 7.16

Hej Anne-Marie -

måske kunne brombær være en idé?

Eller hindbær - eller høje ærter?

Jeg ved dog ikke, hvor lidt sol, de kan nøjes med - måske andre ved mere om det?

mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 2. juni 2010 kl. 19.48

Jeg har hørt, at kirsebær og bærbuske som. f.eks stikkelsbær skulle være gode til formålet. Jeg har faktisk selv set både æble og pæretræer opstammet på et nordøstvendt hegn og de så både sunde ud og bar rigelig med frugter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 13. juni 2010 kl. 17.51

Hej Anne-Marie

Ja, jeg ville også foreslå dig nogle bærbuske, måske de almindelig som vi alle kender, men nogle der ligner som f.eks. Taybær - Loganbær - Boysenbær eller hvad med en sort hindbær, den breder sig hurtigt og giver nogle dejlige bær som er en mellemting mellem brombær og hindbær. Meget sød i smagen og meget dekoretiv.
Hvis du skulle gå hen og få en masse stikling fra jordbærerne og de ved hvilke sorter du har må de meget gerne skrive til mig, da jeg samler på forskellige jordbærsorter.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.52

Anne-Marie, hvor er det skønt at læse dit indlæg. Den bedste have er naturligvis den, man kan spise af, så jeg vil hermed noterer mig denne debat og følge lidt med, og se om ikke man kan få nogle nye ideer. Jeg er nu af den mening, at selv om man ej er en ung mand længere, ja da kan man da alle tider stadigvæk forny sig i haven. Og må man ikke have lov til at sige tak for et skønt billede. Der er ej noget så livsbekræftende som ungdommen. Det kunne vi andre lærer meget af.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 9. juni 2011 kl. 22.55

hej
Er der ikke nogle af jer der har nogle lækre hindbær, taybær, stikkelsbær mm, som jeg kunne købe en aflægger af? Jeg bor i Nordjylland. Jeg går også ind for at man skal kunne spise det der er i haven, det er da hyggeligst, især når man har børn.
Til Jytte
Jeg har 3 slags jordbær, jeg ved ikke hvad de hedder, da de fulgte med huset, men du er meget velkommen til at få nogle stiklinger. den ene er skovjordbær, en have jordbær og en drivhus jordbær. Alle tre slags giver masser lækre jordbær, med forskellig smag, sødme og saft.

Nyt svar til emnet »Den spiselige have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Den spiselige have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider