Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juni 2010 kl. 6.50
Jeg skal have plantet et nyt træ i haven, men kan ikke rigtig beslutte mig til hvilke jeg skal plante.
Det skal blive stort, gerne vokse godt til. Det skal også kunne tåle lidt vind, selv om det ikke er så slemt hvor den skal stå.
Dog skal det kunne give lidt læ for den evt vind som jo kommer her i dk.
Jeg har en del forskellige træer i haven, så det må godt være lidt specielt også.
Har fx.
Humlebøg, rødbladet birk, fligbladet birk, valnøder, ægte kastanier, tyrkisk hassel, avnbøg, ahorn, bøg, eg, guldhængepil, ask samt nogle andre.
Jeg havde kigget lidt på Platan, men frygter platansyge. Er ikke intresseret i at når træet endelig er blevet stort og flot at det så dør pga en sygdom.
Så hellere vælge et andet træ.
Har i nogle ideer til hvad man kan plante??
Skrevet af: M M, 5. juni 2010 kl. 7.28
Hej Steffen
Har du overvejet noget der blomstre?
Havde selv et stort maj-træ (havde dog spindemider)
eller et kirsebærtræ
mvh Michael
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juni 2010 kl. 7.46
Hej.
Jeg har flere majtræer, eller hæg som de også hedder.
Men betragter dem mere store store buske end træer, så det skal være nogle træer som bliver større end dem.
Da træet skal stå i nærheden af bøg og eg, (nogle af dem er ret store) skal det jo kunne måle sig lidt i størrelse med dem. Altså som udvokset.
Skrevet af: Boi Jensen, 5. juni 2010 kl. 16.46
Hej Steffen
Tror du skal i gang med enten en naur af den specielle type "Acer campestre Elsrijk" - den bliver ikke så stor som eg og bøg, men er et rigtig flot lille træ der får efterårsfarver. Alternativt kan du sætte et hjertetræ, som selvom nogle tror det bliver et lille træ eller busk, godt kan blive over 10 meter højt, det tager bare mange år, men har så mange andre kvaliteter, at det er værd at plante.
Almindelig hassel - ellers nogle af de forskellige sorter med enten store frugter eller røde blade - kan også blive 10 meter og ganske dekorative.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Steffen Jensen, 6. juni 2010 kl. 14.54
Gode forslag, men er nu mere til de lidt større træer. Så har i nogle ideer til det hører jeg gerne.
Kunne stadig godt finde på at plante platan, det er et rigtig flot træ.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juni 2010 kl. 21.48
Platan er en mulighed, men tåler ikke kraftig sommervind i de store blade, så knækker grenene nemt.
Lind type Örebro(opretvoksende) vil være vindstærk nok og give læ.
Sump-eg er meget vindstærk og ret hurtigvoksende.
Røn Sorbus thuringiaca Fastigiata er bredt søjleformet og hårdfør.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 7. juni 2010 kl. 12.23
vil da evt. forslå en spidsløn som nok kommer til at stå flot sammen med de 2 andre og som ligner platan og er det stærkerere, men hvis det er et rigtigt stort træ du vil have
så er vestamerikansk balsampoppel (populus trichocarpa) måske lige noget for dig...
Skrevet af: Steffen Jensen, 7. juni 2010 kl. 18.49
Gode bud...
Jeg har faktisk overvejet Lind, men ved ikke hvilken jeg skal vælge.
Synes desuden ikke det er specielt kønt med alle de nye skud som kommer omkring roden.
Nogen som ved hvor gammel de er før de kommer??
Nogen lindetræer som er specielt flotte??
Poppel...
Ja det groer jo stærkt, men synes godt nok de er noget tynde i kronen pga deres voldsomme vækst på topskudet.
Det er jo nærmest bare en stamme med nogle få sidegrene.
Jeg har også overvejet en avnbøg, synes også det er et pænt træ. Selv om jeg har ét i forvejen.
Hvad synes i??
Er der andre træer jeg skal kigge på??
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 7. juni 2010 kl. 20.12
hvis det ikke er helt åbent mht. til vind bør følgende overvejes:
Acer rubrum,
Quercus farinetto,
Liriodendron tulipifera
Skrevet af: Steffen Jensen, 10. juni 2010 kl. 19.07
Har set et træ idag som jeg måske godt kunne tænke mig.
De står på Edwin rahrsvej i Århus som store vejtræer.
I forbifarten kunne de ligne lind, måske sølvlind.
De har blade som lind, men stammen er lidt hvide i det med mørke aftegninger.
På en måde lige som birketræer, dog virker det til at barken er lidt mere sølv farvet i det.
Kan nogen hjælpe her??
Skrevet af: Steffen Jensen, 10. juni 2010 kl. 19.47
Jeg fandt et mere eller mindre godt billede fra vejen i Århus, man kan se ét af træerne.
Der er desvære ingen blade på træet, men måske det kan give nogen en ide til hvilket træ jeg snakker om.
Skrevet af: Boi Jensen, 10. juni 2010 kl. 20.10
Hej Steffen
Det er et poppeltræ, måske en sølvpoppel - og sådan en bør du aldrig plante. Prøv bare at se nogle af de steder, de er brugt til vejtræer. De sætter rodskud i massevis og det vil på langt sigt give problemer. Skal det endelig være poppel, kan du bruge en balsampoppel, med tilnavnet OP42, men du skal være opmærksom på at en tilvækst på 2 meter årligt ikke er ualmindeligt.
Hold dig hellere til træer der ikke gror helt så hurtigt og ikke bliver til et problem i løbet af bare 10-20 år.
Har du overvejet ginko biloba, der siges at kunne bliver adskillige hundrede år gamle?
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Steffen Jensen, 10. juni 2010 kl. 20.14
Sikker på det er en Poppel??
Synes ikke det ligner poppel, kronen er forholdsvis tæt når den har blade.
Det synes jeg ikke poppel plejer at have. De plejer at være høje slanke træer med en åben krone.
Har nu heller aldrig set rodskud fra træerne på den vej.
Skrevet af: Steffen Jensen, 10. juni 2010 kl. 20.51
Har vi også med en poppel at gøre på dette billede???
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. juni 2010 kl. 10.07
Hej Steffen
Det var dog et trist billede at bruge. Vores søn var ude at samle resterne op.
Jo, det er poppel. Århus kommune har brugt den mange steder i midterrabatten. Den danner en tæt bred krone og lyse stammer med mørke tværstriber eller rhombeformede ar fra grene og knopper, men ingen rodskud. OP 42 er uønsket i landskabs-arkitektonisk henseende og sætter rodskud. Den er blevet et problem i læhegnene,hvor den er brugt.
Poppel kan kun fjernes ved ringning i foråret inden saftstigning.
Så er man fri for rodskuddene også.
Gå er tur ned i Botanisk Have ved Den gamle By og se de flotte store træer og dan dig et indtryk af deres vækst, især lindene. Men husk de står i læ!!
Anne Marie
Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 11. juni 2010 kl. 12.31
vil nu mene at han ikke skal vælge en ginko biloba da træet slet ikke når den højde han søger... men ja lønbæk planteskole har fat i noget tag da et smut ind forbi botanisk have der er muligvis god inspiration..
Skrevet af: Steffen Jensen, 11. juni 2010 kl. 17.46
Beklager billedet...
Men kan rigtig godt lide de træer på den vej.
Men det skulle så være sølvpoppel??
Hvordan undgår jeg så rodskudene?? De får nemlig ingen når de står der som vejtræer.
Skrevet af: Steffen Jensen, 14. juni 2010 kl. 15.56
Er der ikke flere som kan bekræfte om det med 100% sikkerhed er sølvpoppel som står som vejtræ på Edwin Rahrs Vej i Århus helt inde ved ydreringvej???
For er vi helt sikker på træets navn, så bestiller jeg et til min have.
Men vil være 100% sikker på det er det træ jeg har med at gøre.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2010 kl. 21.54
Hvis du vil være helt sikker, må du spørge på kommunens gartnerafd. Hvis de ved det?!
Det er jo gamle træer og kan være en udvalgt klon af sølvpoppel fra dengang. For at være helt sikker må du have det latinske navn inden du bestiller.
Anne Marie
Skrevet af: Clara Andersen, 14. juni 2010 kl. 22.16
Bare et kuriosum. Sidste år dræede poplerne voldsomt på Marselis Boulevard og ved Baunes plads. Det var som snevejr midt om sommeren. Jeg tog nogle gode fotos af det. - På ringgaden har de iøvrigt i foråret fældet en del, som var blevet syge, og plantet nye små.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. juni 2010 kl. 8.25
Hej Clara
Er det stadig poppel,de planter?
De syge tyder på poppelkræft.
Anne Marie
Skrevet af: Steffen Jensen, 15. juni 2010 kl. 18.27
Ja kan godt huske de smed en masse frø... Der var helt hvidt overalt.
Jeg har lagt et billede op af to grene fra træerne på Edwin Rahrs Vej i en ny tråd, i kan jo evt se om det er et træ i kender.
Skrevet af: Clara Andersen, 15. juni 2010 kl. 19.49
Hej Anne Marie
Jeg ved ikke, hvilken sygdom, poplerne havde. Men de har plantet nye, halvstore ahorn istedet.
Hilsen Clara
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.