Skrevet af: K. Ryberg, 13. juni 2010 kl. 20.24
Hej.
Jeg såede græs tilbage i September men det er faktisk først nu den er ved at være nogenlunde klar til brug. Har eftersået for ca 3 uger siden men det skal gøres igen.
Spørgsmålet er hvornår jeg kan gøde græsplænen for ikke at skade det nye græs?
Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2010 kl. 7.24
Hej K. Ryberg
Hvis du vælger at gøde med organisk gødning (f. eks pilleret komøg / hønsemøg / lupin) kan du gøde nu. Svidningsrisiko er minimal / ingen med den form for gødning og det er let at fordele jævnt.
Døgnmiddeltemperaturen er nu tilstrækkelig høj til at der sker en omsætning af den organiske gødning, så der hurtigt vil frigives næringsstoffer til det unge græs. Bedst at bringe det ud i tørvejr når vejrudsigten står på regn indenfor nogle dage - det skal vand til for at næringsstofferne fordeler sig i jorden omkring græsplanternes rødder.
Du kan nå at tilføre organisk gødning to gange - nu og igen om 6 - 8 uger.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.33
EDet er skønt med en velholdt plæne, så jo da i hvert faller kan gødes på mangt en måde. Den organiske som ovenover beskrevet er naturligvis den bedste.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: K. Ryberg, 14. juni 2010 kl. 16.56
Det er en NPK Alt i et-havegødning jeg har købt....
Hvordan reagerer det nysåede græs (det jeg har eftersået for 3 uger siden) på gødningen hvis jeg gøder nu???
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. juni 2010 kl. 17.53
Det sker der normalt ikke noget ved. Du må bare ikke give for meget, og det skal fordeles jævnt.
Du nævner ikke hvilken tybe NPK, du har købt?
Hvis du regner med 5gr ren N pr m2, kommer du ikke helt galt afsted. Det er ca. 1/3 af fuld mængde. Så kan du give resten af 2 gange med 1 1/2 måneds mellemrum.
Mvh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.