Skrevet af: Susanne Christensen, 15. juni 2010 kl. 15.46
Hej allesammen
Jeg har en bambus som er stendød, så nu påtænker jeg at klippe den helt ned, og så plante en form for prydbusk ovenpå, da det er et sted hvor bambussen gav god læ, jeg tænker på evt. at sætte en spiræa.
Nogen der ved om det kan være ide?
På forhånd tak.
Hilsen
Susanne Christensen
Skrevet af: Jytte Bøje, 15. juni 2010 kl. 16.05
Hej Susanne
Godt valg med spiræa. Men god fornøjelse med at få bambussen op. Har du dynamit??? Det er godt nok et stort stykke arbejde at få en bambus gravet op, for det skal du vel, hvis du skal have god plads til spiræaen.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
Skrevet af: Susanne Christensen, 15. juni 2010 kl. 16.12
Hej Jytte
Tak for dit svar, men det var nu ikke meningen at grave bambussen op, men bare klippe den helt ned til jorden.
Med venlig hilsen
Susanne Christensen
Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2010 kl. 22.24
Du vil få problemer med at plante noget i bambus rodnettet da det er meget trevlet og vanskeligt at grave i. Men hvis du planter 2 eller 3 stk. spiræa rundt om bambusroden vil de hurtigt dække, og så vil jeg anbefale spiræa med tilnavnet snedrivebusk. Den dækker helt ned til jorden og kan klippes til efter blomstring.
Skrevet af: Jytte Bøje, 16. juni 2010 kl. 10.47
Hej Susanne
Jeg vil give Mogens ret, det er uhyre svært at få noget til at grov i selve rodnettet af bambus, også et godt stykke fra bambussen kan de være meget svært for andre planter at få plads til deres rødder. Det bedste du kan gøre at simpelhen at tage tyren ved hornene og prøve at blive af med bambussen, den rødder kan ligge og gro i jorden mange år efter du tror du har nedkæmpet selve bambussen.
mvh
Jytte
Skrevet af: Lilium J., 16. juni 2010 kl. 13.58
"rødder kan ligge og gro i jorden mange år efter du tror du har nedkæmpet selve bambussen."
Nu er den beskrevet som "stendød"-kan Bambus hvirkelig genopstå?
Skrevet af: Jytte Bøje, 16. juni 2010 kl. 18.56
Ja - du kan tro at bambus kan genopstå. Vi kæmper på 10 år med resterne af en ret stor bambus, der kommer stadig små nye skyd endda langt fra hvor den oprindelige busk stod. Så rødderne ligger og vokser videre nede i jorden.
mvh
Jytte
Skrevet af: Hanne Christensen, 16. juni 2010 kl. 19.51
En anden og arbejdsmæssigt nemmere mulighed er at lade planterne stå. Derefter planter du en masse vedbend på begge sider af bambusplanterne.
I løbet af 2 - 3 år har du en grøn hæk af vedbend sokm du kan klippe.
En af mine venner har løst problemet på den måde.
Desværre har jeg ikke et billede af hans hæk, men du kan nok forestille dig den.
Venlig hilsen
Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.