Forum

Rosen er vild…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 10. juli 2010 kl. 19.26

Min rose er blevet vild, er der en som ved om jeg kan redde den, på en eller anden måde, så den igen arter sig som en staude?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2010 kl. 20.43

Hej Helle-Sofie -

hvad mener du med, at den er blevet vild?

mvh
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 11. juli 2010 kl. 9.48

Jeg mener den har sat skud under podestedet. Altså fra den rod der oprindelig er en vildrose.

Det vil sige den har nogle lange skud uden knopper, og mere vild i udseendet.

Mvh Helle-Sofie

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. juli 2010 kl. 10.55

Hej Helle Sofie
Du graver ned og finder ud af hvor det oprindelige ædle skud kommer ud fra roden og hvis dine "vilde skud" kommer under dette sted, er den vild - kommer de over - er de ægte og du har ingen problemer. Du kan ikke bedømme det ud fra at de ser anderledes ud og ikke har knopper endnu.
Kommer de under okuleringsstedet - skal de fjernes - og er der ingen liv i det oprindelige, er rosen til genbrugspladsen, medmindre du kan okulere noget nyt på den. I stedet for ny okulation kan du også skifte rosen og en trillebør fuld jord med noget ny, og plante lige den rose, du måtte ønske dig.
God held med operationen.
www.de-gamle-sorter.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 11. juli 2010 kl. 11.30

Hej Boi

Tak for dit svar, det vil jeg prøve at undersøge når regnen falder. Jeg går ud fra, at jeg kan se om der er liv i podestedet ved at ridse lidt med neglen?

Jeg kan se rosen er helt anderledes end den plejer, jeg flyttede den i efteråret. Og jeg har en del vilderoser, de ligner ikke podede roser. Har også oplevet det en gang før, med en fariy rose, den blev 1½ meter høj, havde ingen knopper og var vild i veddet.

Så jeg tror altså godt man kan se på planten, at den har sat skud under podestedet (okuleringsstedet), men måske skal man være lige så erfaren som jeg er, for at kunne se det.

Nyt svar til emnet »Rosen er vild…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rosen er vild…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider