Forum

Hjælp mit træ fælder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 13. juli 2010 kl. 19.54

Jeg havde et dejlig troldetræ, som den hårde vinderstorm i 01/02 valgte at vælte... Siden kom der skud og nu har jeg i årene efter haft stor glæde af mit snart store træ.

Der er imidlertid sket det, at stammen en begyndt at sprække, og mit træ står nu og smider visne blade, som i efteråret. Der er stadig masser af grønne blade, men der er kommer flere visne områder i kronen, og som sagt fælder det en hel del...

Jeg håber på ekspert-hjælp til at finde årsagen og forhåbentlig redde mit skønne træ.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. juli 2010 kl. 13.37

Dit " troldtetræ " ligner en troldpil--det er helt naturligt at det ikke kan lide de temperaturer og den tørke vi har haft på det seneste-og sparer derfor på energien ved at abortere blade og enkelte grene.
Det du rent praktisk kan gøre er at komme bladfaldet i forkøbet ved at beskære det.
Dit træ er iøvrigt måske allerede ved at tage overhånd-jeg kan se at du bor tæt på naboer..
Dit træ kan nemlig meget nemt blive 5-7 m stort i løbet af et par sæsoner og så er det ikke længere så morsomt at beskære det.
Jeg vil derfor foreslå at du allerede nu beslutter hvor stort du ønsker dit træ og så beskærer det som en " kugle".
Troldpil har det med at løbe i vejret og de kan virkelig tåle en hård beskæring -nærmest som de gamle piletræer/ popler man beskar langs vejene for årtier tilbage.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 14. juli 2010 kl. 14.06

Mange mange tak for svar Lilium. Jeg ville have lagt flere billeder på bl.a. af stammen fordi den har forandret sig rigtig meget... Jeg frygtede sygdom, så du har virkelig gjort familien her glad :o)

Jeg tror mit træ er tæt ved de 5 m. og vi har talt om at få det trimmet. Jeg fik dog et råd om at "skrælle" en 20cm bred ring af de store stammer. Det skulle stoppe væksten... Men det har jeg ikke kunnet læse mig til nogen steder.

Hvor langt ned ville du skære det???

Mange mange glade hilsner fra os til dig.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. juli 2010 kl. 17.38

Hej.

Kan du ikke prøve at tage nogle billeder af stammen hvor den sprækker??

Det er en kendt sygdom hos pil, at de får "visnesyge" der sprækker barken nede ved roden og træet dør i løbet af et år eller to.

Det kan dog ske at den skyder nye skud nede fra roden, men disse kan nemt få samme sygdom når de blir lidt større.
Der er ikke rigtig noget at gøre hvis den har fået sygdommen, da den kommer ind i træet via roden som kan være svækket af div årsager.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 14. juli 2010 kl. 18.56

Hej Steffen

Det billede herover er af stammen. Jeg kalder der sprækker, men måske den skal se sådan ud???
De helt nye skud opad er helt glatte, så jeg er bare gået ud fra at alle stammerne skulle have være glatte...

Jeg sætter et ekstra billede på, det store gab i midten har altid været der, og striberne på langs, er katteklør... de elsker at væsse klør i træet, og har gjort det altid :o)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 14. juli 2010 kl. 18.57

sætter lige et mere på, af en anden stamme, uden katteklør...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. juli 2010 kl. 19.05

De revner som du viser er helt normale. dog har træet ikke specielt godt af at katten går lidt amok på stammen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. juli 2010 kl. 22.23

Så vidt jeg kan se er det en simpel barkskade træet selv er ved at reparere.
Hvad angår " ringning " på den måde du beskriver det svarer det til at tilbageskære træet til ringningstedet.
Det er meget nemmere at beskære hovedstamen om vinteren til f.eks. 2-3 m og så lade vandskuddene lave en ny krone til 3-4 m`s højde -som så årligt tilbageskæres a la de gamle poppeltræer man så før i tiden.
Jeg havde en troldpil der blev skåret tilbage fra 8 m til 2 m som har dannet ny krone på den måde. De bryder fra hovedstammen. Man kan herefter klippe toppen som det passer en.

Nyt svar til emnet »Hjælp mit træ fælder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp mit træ fælder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider