Forum

Trist Rhododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 13. juli 2010 kl. 21.36

Jeg har i år sat 4 Rhododendron. De 3 klarer sig fint, mens den 4. ikke ser for godt ud. Den hænger især i venstre side

Jeg tror ikke den mangler vand, de andre 3 klarer sig jo også fint med samme mængde vand.

Nogen der kan komme med nogle gode fif medn dette billede som inspiration?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. juli 2010 kl. 22.29

Det ser ud til at en del af rodnettet har det skidt. Jeg ville grave den op og sætte den i en spand lunkent vand et par timer. Træk den så op og ned i vandet flere gange så rødderne slipper det gamle spaghnum. Finder du nogle fede hvide larver skal de langt væk. Det gamle spaghnum i plantehullet fjernes og udskiftes med fugtigt nyt, hullet skal være mindst en meter i diameter og 30-40 cm. dybt. Se på etiketten om den kan tåle fuld sol eller halvskygge. Når du køber en ny sæk spaghnum og har åbnet den foroven, prikkes nogle huller i bunden og der hældes vand i. Lad den stå og trække til dagen efter, så er indholdet tilpads vådt og du har sparet en masse vand.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. juli 2010 kl. 15.46

ja, prøv at grave den op igen og se om den ene gren skulle være beskadiget. Er den knækket under jorden eller grenen ellers ser ud til at visne, så klip den af og plante resten igen. Man kan lige rette planten op så stammen så lige.
Det ligner ikke en svampeskade, men en udtørring i den ene gren af en eller anden grund.

Nyt svar til emnet »Trist Rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Trist Rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider