Skrevet af: Kristina Thomsen, 26. juli 2010 kl. 10.09
Hej:)
Har lige et ar spørgsmål til jer:)
1: Er der muligt at flytte og dele lavendel nu?
2: Kan man flytte en lille blåbærbusk nu?
3: Kan man have en chokoladeplante til at overvintre indenfor og så vil den stadig blomstre?
4: Kan man flytte margueritter nu og hvordan formere man dem?
5: Hvordan opsamler man frø og hvornår, samt hvordan skal de behandles?
Håber der nogen der kan hjælpe mig
Mange sommerhilsner fra Kristina
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. juli 2010 kl. 22.41
Jeg kan da godt lige svare kort på de 5 spørgsmål.
1. man kan ikke dele lavendel. -man laver stiklinger hvis man selv vil formere på dem. Du kan godt flytte på dem hvis du kan få en pæn rodklump med op.-evt klip den tilbage så der er et passende rod/top forhold. Også skal du kunne vande derefter, især i tørre perioder.
2. ja, hvis det er en du har plantet her i foråret..-der gælder det samme som ovenstående, der skal en pæn rodklump med. -vand godt bagefter.
3. Ja, hvis du har et sted hvor der er køligt.. men ikke frost. Stuetemperatur vil den sikkert ikke overleve (jeg har ikke forsøgt mig). Den vil ikke blomstre om vinteren med visne ned og vente på varmere tider.
4. vent med at flytte dem til efteråret og de kan deles når du tager dem op.
5. det er meget forskelligt hvornår de forskellige frø er modne. -Og hvordan de skal behandles er også ret forskelligt. Der må man være lidt mere specifik. Mange af frøene er modne her til efteråret og kan sås enten med det samme eller til foråret. Men man kan ikke rigtigt generalisere på den måde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.