Forum

Såning af Lavendel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 3. august 2010 kl. 21.01

Jeg såede lavendel i juli måned som nu er piblet op af jorden.
De er sået i en 3 liters potte og der er 50-100 stykker der nu er 1-2 cm høje med små blade på.
De skal alle udplantes i samme bed som pt. ikke er færdigt og nok først bliver klar til foråret.

Hvor mange stykker skal jeg regne med at sætte pr M2 bed?

Hvis jeg vælger at nogle af dem i potter er det så kun én plante pr potte?

Hvordan skal jeg overvintre dem, de kan snart ikke være i potten mere. Skal det være på friland, i drivhus, frostfrit, i potter??

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. august 2010 kl. 22.05

Når de skal plantes på det blivende sted vil jeg anbefale en afstand på 30-40 cm. da de hurtigt bliver store og tætte. Jeg klipper mine ned hvert andet forår til ca. 25 cm. over jorden, der skal være en hel del grønt tilbage på planterne. Jeg ville grave et par render et frit sted i haven og sætte de små planter deri med ca. 10 cm. afstand, indtil de skal flyttes til det nye bed. Gør det nu så de kan nå at få godt fat inden vinter.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 3. august 2010 kl. 22.15

Det lyder som er god ide.
Da jeg snart ledig plads i urtehaven, kan jeg jo passende sætte dem der.
Tak for svaret.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Tolbøll, 26. september 2018 kl. 19.13

Hej, hvornår sås lavendel?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2018 kl. 23.09

Mine lavendler sår sig selv, så det må være her om sensommeren frøene skal i jorden. Jeg må hvert år trække en masse små lavendler op, som gror i nærheden af mine lavendelbuske.
Jeg vil dog sige at det er både nemmere og hurtigere at lave lavendler af stiklinger. De bliver hurtigt til noget.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Såning af Lavendel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Såning af Lavendel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider