Forum

Søger gode råd om en-årige blomster.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 4. august 2010 kl. 22.00

jeg har tænkt mig at udfylde nogle bare pletter i staudebedet med nogle smukke en-årige sommerblomster til næste år.

Jeg har absolut ingen erfaring med denne type planter, da jeg kun har stauder i haven, men jeg har hørt, at de man for de fleste arters vedkommende kan forlænge blomstringen ved straks at klippe de visne blomster af, så planten ikke skal bruge energi på at danne frø, men derimod kan bruge krudtet på at danne nye blomster. Er dette en generel regel for en-årige blomster, eller er det arts-bestemt? Hvis man lader enkelte af blomsterne sætte frø, kan de så gemmes til foråret efter, så man kan starte forfra?

På forhånd tak :0)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. august 2010 kl. 22.14

Jeg har flere slags en-årige sommerblomster i staudebedet og selvom jeg ikke fjerner de visne blomster, blomstrer de villigt. Nogle gange er det dog kønnere, hvis der ikke sidder visne blomster.

Jeg har selv haft mamelukærme, sommerlevkøj, sommeraster, morgenfruer, kæmpeverbena og flittiglise mm.

Den eneste plante der ikke blomstrer hele sæsonen hos mig er løvemund, måske skal den have fjernet visne blomster for at blomstre hele tiden?

Under alle omstændigheder er det en sjov og ofte lidt billigere måde, at ændre på bedene fra år til år!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Krosby, 4. august 2010 kl. 22.25

jeg er også hel ny i haven en pryhave heder det hvis . først onskyl mine stave fejl men er orblind så der for . nå men nå man har tag frød fra blomsten hvordan tøre man så dem best så man kan få glæ at dem til nest år ??? mang tak vis der er nogen der har løst at svare jeg har også ca 70 roser GGG hved ikke hvad man skal gøre end vinter så hjelp smil tak også store roser

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 4. august 2010 kl. 23.18

Mette: Det er sjovt, du lige nævner Løvemund, for det er faktisk en af de blomster, jeg overvejer at plante. Glæder mig til at høre, om andre byder ind med gode råd.

Yvonne: Jeg kan sagtens forstå, hvad du skriver, og det er jo det vigtigste. Med hensyn til dine roser, skal du bare lade dem være vinteren over. Til foråret vil de se meget sølle ud med nøgne grene, men bare rolig. Omkring midten af april skal du klippe grene ned til til ca. 15 - 30 cm over jorden. Selvom det vil virke meget voldsomt, vil de skyde kraftigt, og hurtigt blive lige så fine som de er lige nu :o) Frøene kan du samle ind og opbevare i et kaffefilter på et tørt, lunt og mørkt sted - det gør jeg.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 5. august 2010 kl. 12.32

Mette...
når dine roser så småt begynder at sætte små blade på de bare grene, klipper du bare lige over dem. De er ikke så ømfindige som man tror.

P.S Jeg har heller ingen problemer med at læse hvad du skriver ;0)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 5. august 2010 kl. 12.49

Løvemund skal klippes lige efter blomstring, ellers sætter den bare frø, og det kan man så få fornøjelse af over hele haven næste år:)

Mvh
Lisbeth Antonsen

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 5. august 2010 kl. 18.06

Tak for svaret, Lisbeth :) Så længe det er en fin blomst som Løvemund, synes jeg ikke, det er noget problem, at den selvsår sig. Går den i blomst igen efter nedklipning eller dør den bare?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Krosby, 5. august 2010 kl. 18.19

mange tak for i svare meg jeg er ked af sommer snart er ferdig med di mange blomster jeg har er der nogen stæder man kan sætte biller en så i kun se dem smil er lidt meg støjlt af dem nå men tak for svaret yvonne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 5. august 2010 kl. 22.30

Løvemund fortsætter til frosten kommer, og rent faktisk forgrener den sig når man klipper, så det kan blive en 'lille' busk. Den bliver mere frodig af at blive klippet.

Min erfaring med løvemund er nogle mørkerøde, som jeg såede i foråret 2008 - dem har jeg stadig glæde af, og min nabo mener også at have fået nogle eksemplarer. Jeg tror, at fuglene spreder frøene, hvis man ikke får klipppet ned i tide!

Til gengæld har jeg også købt nogle store flotte hvide løvemund, og dem har jeg til gengæld ikke oplevet spreding af. Måske er frøene heraf sterile?

Men generelt får man en mere vedvarende blomstring af sommerblomster, hvis de jævnligt studses for visne blomster.

Mvh
Lisbeth

Nyt svar til emnet »Søger gode råd om en-årige blomster.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Søger gode råd om en-årige blomster.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider