Skrevet af: D. Pedersen, 6. august 2010 kl. 20.04
Vi har haft plantet Clematis ved vores Rosenbue, og egentlig var der god vækst i dem, men pludselig er de begge gået ud, til trods for at de har fået vand mv.
Tror måske de står et lidt udsat sted, hvor der kan være noget vind.
Findes der nogle smukke alternativer istedet? Egentlig ville jeg helst have klatrehortensia, men tror ikke rosenbuen kan bære det. Den er lavet af 3 cm rør, som ikke er massiv men hul indeni?
Skrevet af: L. Olsen, 6. august 2010 kl. 20.35
Jeg bruger Passiflora i stedet for Klematis. De er ikke vinterhårdføre, men overvintrer i nedklippet tilstand i 5 liter potter i min kælder. Jeg graver potterne ned for foden af "klatrestativet" om foråret, og der går ikke længe før de skyder helt vildt og lynhurtigt dækker hele stativet (Hvis man husker at knibe skudene). De er meget imponerende og har konstant blomster hele sommeren igennem i modsætning til Klematis.
Skrevet af: D. Pedersen, 6. august 2010 kl. 22.46
Tak - Okay så det er vel for sent plante dem nu? Hvad menes med at knibe skudene?
Skrevet af: L. Olsen, 7. august 2010 kl. 16.20
Ja det er for sent nu.
Passiflora vokser på samme måde som Klematis. Dvs. den danner lange skud der vokser og vokser og kan blive mange meter lange. Men hvis man fjerner / kniber / klipper enden af skudene, når de har fået en god længde, vil planten forgrene sig. Dvs. den vil sætte mange nye skud fra skudene og dermed danne flere blomster. Det kan man iøvrigt også gøre med Klematis.
Skrevet af: Steffen Jensen, 7. august 2010 kl. 17.12
Hvad med kaprifolie?? De kan tåle en del og gror også vildt i de danske skove.
den har ikke så store blomster, men er rigtig flot og dufter fantastisk når den blomster.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.