Skrevet af: Helge Nordmann, 7. august 2010 kl. 11.05
Mon der er en læser, der har et godt bud på bunddækkeplanter i et bed med halvskygge/skygge?
Det skal ikke være Vinca minor, da jeg gerne vil have, at løgplanter kan trænge igennem bunddækket.
Skrevet af: Mogens; E., 7. august 2010 kl. 20.38
De lave timian arter er glimrende til at holde ukrudtet nede. De breder sig hurtigt og tulipaner og påskeliljer gror fint op igennem. Men hold det væk fra græsplænen det gror ind i plænen.
Skrevet af: Helge Nordmann, 8. august 2010 kl. 10.33
Tak for dit svar, Mogens!
Det lyder som en god idé!
Skrevet af: Helge Nordmann, 8. august 2010 kl. 10.34
Tak for dit svar, Mogens!
Det lyder som en god idé!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. august 2010 kl. 14.36
- timmian kan bedst lide lys - men hasselurt har jeg gode erfaringer med -
hilsen fra mogens m.
Skrevet af: Lilium J., 8. august 2010 kl. 17.49
Enig med Mogens ! Hassselurt er en virkelig god plante til bunddække i skygge/ halvskygge.
Den bliver aldrig invasiv omend den kan sprede sig med frø. Småplanter er lette at fjerne.
Den dufter iøvrigt af kanel når den blomstrer.
Skrevet af: Helge Nordmann, 8. august 2010 kl. 18.19
Dejligt med disse svar!
Kendte ikke hverken Hasselurt eller Timian som bundplante.
Tak for gode svar!
Kender I noget til mit spørgsmål om æbleviklere på et Ananastræ, vil jeg blive meget glad for lige så gode råd!
Skrevet af: L. Olsen, 9. august 2010 kl. 22.10
Hvis der ikke er 100% skygge, er høstanemoner også et godt bud. Det bruger jeg selv med stor succes. De er utroligt smukke og blomstrer meget længe fra august til oktober. Indtil de blomstrer dækker de bunden fuldstændigt med dekorativt løv, men ikke så tidligt, at de forårsblomstrende løgplanter ikke får en chance.
Skrevet af: Clara Andersen, 11. august 2010 kl. 0.18
Hasselurt dækker nu mere kompakt end vinca ! Høje narcisser kan fint komme op og blomstre i vinca, tulipaner også, men ikke de lave blomsterløg. Der er jo også Pengebladet Fredløs, som er lav og kravlende med gule blomster i højsommer, men den blomstrer selvfølgelig mest med lidt sol.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.