Forum

Storkenæb breder sig som ukrudt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 16. august 2010 kl. 22.24

I foråret fjernede vi ca. 90% af vores storkenæb (Rose Clair) som står imellem stauder, buske og træer i et meget stort bed som omkranser ca. 1/3 af haven. Vi gravede rødderne med op så godt som vi kunne men alligevel er der sommeren igennem dukket små nye skud op i tusindvis. Selv i græsplænen.
Nogen der har erfaring med at komme dem nogenlunde til livs?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. august 2010 kl. 7.28

Den frøsår sig også, så det er sikkert små frøplanter, der dukker op.

Bare de bliver fjernet inden blomstring, burde I snart komme i bund med dem...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. august 2010 kl. 9.01

Hej Henriette og Anja
Mange Geranium frøsår sig, når de får lov at beholde blomsterstandene. Andre er sterile, og det er med at finde ud af hvilke du har.
En måde at få mere ud af sine geranium er at klippe blomster og blade helt af med hæksaks, når de er mellem 75% og 90% færdige med at blomstre. Fordelene er at der ikke bliver frøplanter og at du ofte vil få en ekstra blomstring og masser af ny blade og dermed tilvækst i planten. Den måde har jeg passet mine geranium med i over 5 år og jeg har ingen frøplanter, selvom jeg har nogle af de sorter, der sår sig villigt og jeg har i næsten samtlige sorter 2 blomstringer i løbet af sommeren.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. august 2010 kl. 18.23

Hej Anja og Boi,

Mange tak for jeres svar. Jeg har ikke tænkt på at de kunne frøså sig selv igen og derfor altid ladt de tilbageværende blomstre - og afblomstre. Det er jo smukke planter!

Hvis vi, som Boi foreslår, klipper dem ned som beskrevet og dermed opnår endnu en blomstring, vil disse så ikke frøså sig selv i anden om omgang? - Skal man da også klippe disse planter ned senere på sommeren og ikke vente, som vi har gjort, til foråret?

Mange hilsner,

Henriette

Nyt svar til emnet »Storkenæb breder sig som ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Storkenæb breder sig som ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider