Skrevet af: Lena S., 5. september 2010 kl. 13.13
Jeg er ny både her og i haven.
min mand og jeg købte for halvandet år siden et dejligt hus fra 1950'erne med en kæmpe have (små 3000 m2). Haven indeholder buske og træer og en smule stauder.
Haven er anlagt af et par der gik meget op i haven og det er sat sammen så der blomstring året rundt. Vi har kæmpe store gamle kvæder, Keiserbuske, Klokkebuske, stjernetop, Dronningebuske, syrener, snedrivebusk, forsythia osv.
Vi overtog huset fra en familie der havde haft det i 3 år og som absolut intet havde gjort ud af haven. De havde anvendt den som 'losseplads' og det første år brugte vi på at rydde op og sætte huset i stand.
Nu skal der ske noget i haven, men jeg er usikker på bekæringen. Buske og træer kvæler hinanden og er fuldstændig sammenfiltrede. Jeg aner ikke hvor jeg skal starte og slutte. Hvad kan jeg beskære her i efteråret og hvor meget må jeg tage af?
Er der planter der SKAL vente med beskæring til foråret?
Håber der er nogle af jer kloge havefolk der vil hjælpe en nybegynder :-)
Skrevet af: Lone Brems, 5. september 2010 kl. 17.11
Hej Lena S.
En kæmpegave - og en kæmpeopgave !
Jeg tænker, at når nogen før Jer har tænkt stort (bortset fra de seneste beboere....) så skylder I Jer selv at tænke mindst ligeså stort - og I skal jo leve med og i haven de næste forhåbentlig mange, mange år.
Det koster ca 10.000 kr at få lavet en haveplan hos en uddannet havearkitekt, som kan se muligheder, I måske ikke selv er opmærksomme på endnu. En havearkitekt vil med sine trænede øjne og erfaring kunne pege på hvad der bør fjernes og hvad der vil vinde ved et drastisk indgreb.
Med en god haveplan bliver arbejdet også langt mere overskueligt - I kan få meget god vejledning fra en havearkitekt om, hvad der haster og hvad der kan vente.
En havearkitekt vil vægte mange hensyn: Jeres ønsker om anvendelsen af arealet, harmonien mellem hus og omgivelser - og ikke kun på Jeres egen grund, men også de omgivelser, som naboer og det omkringliggende landskab udgør.
Det kan koste rigtig meget mere (både i arbejde og penge) at tage fejl og få startet på nogen forandringer (som hård beskæring eller udtynding jo er !), som senere viser sig ikke at leve op til forventningerne - og som måske nødvendiggør nyplantning og andre større forandringer, efter at I i en årrække måske har været utilfredse med resultatet af en eller anden beslutning, der kunne have være bedre underbygget.
For god ordens skyld vil jeg lige fortælle, at jeg ikke er havearkitekt - og heller ikke er i familie med nogen. Men jeg glædes rigtig meget ved at se den store haveglæde vokse frem og trives hos unge familier, der har fået faglig kompetent assistance til at få lavet en haveplan. De arbejder sig stille og roligt igennem vildnis / "ørken" / kaos - og opnår for hvert færdigt projekt i haven en sikker tro på, at slutresultatet er indsatsen værd og bliver til glæde for kommende generationer - præcist som I nu står med en haverigdom, som skal forvaltes bedste muligt.
Så - til muldvarpen ! - som vi siger "på jysk"
Kontakt en havearkitekt og vent med grensaks, sav og gravemaskine til I har fået Jeres egen haveplan !
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.