Forum

Roser efter roser.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 12. september 2010 kl. 11.19

Sidste vinter var hård ved mine engelske roser.
En del er døde, så jeg vil flytte de overlevende til et nyt bed, så de tager sig bedre ud.
Problemet er, at jeg gerne vil have roser, i det bed, hvor de står nu, blot skal de arrangeres på en anden måde, end som de står nu.
Jeg ved, at man ikke kan plante roser efter roser uden problemer. Synes at have fået at vide, at man kan fjerne noget af jorden, og lægge nyt i bedet, inden der plantes roser igen.
Men hvor meget jord skal jeg fjerne?
Altså hvor dybt osv?
Jeg har jord nok til at kunne grave et kæmpe hul ;0)
Vil blot ikke overbebyrde min husbond unødigt...

Har prøvet søgefunktionen her, men fandt ikke noget..

Lene

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 12. september 2010 kl. 11.57

Jeg tror kun det vil være et problem, hvis der har stået roser i mange år. Det er i hvert fald min erfaring. Jeg har løbende flyttet rundt på mine roser mange gange.

Logikken er, at da roser er næringskrævende planter, kan jorden være udpint og drænet for vigtige næringsstoffer i hele det område, hvor den tidligere rose havde rødder. Man siger, jorden er rosentræt. Den gamle rose er vant til forholdene, da de jo er kommet løbende over mange år, men en ny rose, der er opfostret på rosenjord og gødning, vil ikke bryde sig om omvæltningen.

Løsningen er derfor at grave al den rosentrætte jord op og erstatte den med noget andet. Jo ældre rosen er, jo større er dens rodnet, og jo mere skal graves væk. Men i hvert fald en halv meter ned, så er man godt hjulpet. Man kan sagtes fylde efter med almindelig havejord fra et andet sted i haven, selvom det naturligvis er bedst med kompost eller rosenjord.

Men som sagt, det er kun nødvendigt, hvis rosen har stået der i mange år. Det aller-vigtigste er at gøde en lille smule en gang om måneden og vande godt i hele sæsonen, så er der meget sjældent nogen problemer.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. september 2010 kl. 16.54

Hej Lene
Alle i rosenfamilien - og her hører æbler, pærer, røn m.fl. også udover roserne vil med deres rødder gøre jorden vanskelig for nogle i samme familie og virkningen er sådan at hvis der er rodrester tilbage i jorden, vil frø og planter af disse mistrives.
Derfor skal du skifte jorden med noget jord, der ikke har stået disse i, og gerne i samme dybde, som dine roser har rødderne nedad. Ofte en halv meter.
Du bør ikke bruge såkaldt rosenjord, som stort set bare er spagnum med lidt ler i. Citeret fra nogle af de, der ved mest om roser "der er ingen der slår flere roser ihjel end de, der bruger rosenjord", derimod brug masser af kompost - uden afklip fra roser, æbler, pærer og dele af disse planter. Også gerne delvist omsat husdyrgødning med masser af halm, hvis det kan skaffes, herunder champost. Men det billigste er at få noget hos en landmand eller en rideskole, der ofte deler ud af deres gødning.
Så kan du bare plante løs og husk podestedet ca. 10 cm under jordoverfladen.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 12. september 2010 kl. 18.14

Mange tak for de fine svar, jeg kaster mig over at grave et lille krater lidt senere på efteråret ;0)

Jeg bruger heller ikke rosenjord - er direkte blevet frarådet det der, hvor jeg køber mine roser.

Lene

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 12. september 2010 kl. 19.17

Nu er der sikkert også forskel på kvaliteterne af rosenjord. De mærker jeg kender indeholder alle en stor mængde kompost, som jo er de roserne godt kan lide. Når folk så slår deres roser ihjel fordi de bruger rosenjord er det fordi, de tror man kan plante direkte i den. -Den skal blandes med den eksisterende jord hvis det skal god godt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 12. september 2010 kl. 20.14

Hej Lene

der findes en anden metode - prøv dette link:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/293.html

mvh Lone

PS virker det ikke så søg på tagetes oppe i søgefeltet, så kommer der forskellige artikler frem.

Nyt svar til emnet »Roser efter roser.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser efter roser.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider