Forum

Ahorn og rhododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: HM Kieldsen, 16. september 2010 kl. 23.17

Jeg har ladet en selvsået ahorn stå foran mit hus hvor jeg gerne vil have stort træ. Nu er det bare sådan at få meter derfra har jeg et surbundsbed med mange små og store rhododendron. Jeg ved at nogle store træer (fx bøg og birk) danner overfladisk rodnet og frygter derfor at med tiden vil denne ahorn sende rødder ind under mine rhododendron og berøve dem næring og vand...? Er det en begrundet frygt, eller vil en ahorn ikke forstyrre nævneværdigt?
Nogen der har et bud? Skal jeg lade den stå, eller er det bedre at fælde den?

vh :)

Hans Martin, Viby J.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. september 2010 kl. 8.24

Hej Hans Martin
Du skal fjerne din ahorn, for den er "lige så god som birk og bøg", så den får du bare bøvl med. Du kan plante en eg - evt. søjleeg, og det er nok det bedste bud, for du er nødt til at finde noget med pælerødder, for ikke at få for meget tyveri fra surbundsbedet.
Har du plads, var en valnød bestemt også en mulighed, alternativt kan du lære at beskære valnødden og så kan du holde den i moderat størrelse.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HM Kieldsen, 17. september 2010 kl. 11.07

Hej Boi

- Tak for svar og inspiration!

Jeg vil finde et andet træ til forhaven - og valnød lyder som en mulighed - kan den tåle en del vind?? Selvom min have ikke er kæmpestor, så er der faktisk god plads foran huset. Hvad med ægte kastanje, kunne det være en mulighed også?
Ellers er ege også dejlige træer..

vh

Hans Martin

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HM Kieldsen, 17. september 2010 kl. 11.07

Hej Boi

- Tak for svar og inspiration!

Jeg vil finde et andet træ til forhaven - og valnød lyder som en mulighed - kan den tåle en del vind?? Selvom min have ikke er kæmpestor, så er der faktisk god plads foran huset. Hvad med ægte kastanje, kunne det være en mulighed også?
Ellers er ege også dejlige træer..

vh

Hans Martin

Nyt svar til emnet »Ahorn og rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ahorn og rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider