Forum

Gemme tulipanløg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 28. september 2010 kl. 12.22

Jeg har fået en ordentlig bunke tulipanløg og kan ikke lige finde plads til dem alle lige nu..

Er det muligt at gemme og opbevare nogle af dem til næste efterår, når jeg har fået styr på vores bede og ved, hvor de skal stå? Og hvordan skal de i så fald opbevares for at overleve??

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 28. september 2010 kl. 15.05

Hej Uffe,
jeg synes du skulle komme og lægge dem i min have - jeg har AAAALTID plads til mere ;-p
Nå, spøg til side - opbevaringen er vist noget med tørt og køligt - der er sikkert flere herinde, som kan svare mere specifikt, men ellers tænkte jeg, at du kunne tilplante nogle krukker og så opbevare dem indtil foråret kommer og så sætte dem ud, så har du tidlige blomster :-)
Hilsen Tina

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. september 2010 kl. 22.48

Hej Uffe
Nej, tulipanløg tørrer ind, hvis de skal gemmes til næste års sætning. Der kan dog være et lille friskt løg indeni på ½ cm, men det kan jo ikke bruges til meget. (Jeg taler af erfaring).
Så enten må du sætte dem i krukker, som Tina skriver, eller du må sætte dem midlertidigt på ledig jord, f. eks. i kanten af hække.
Du kan godt flytte dem, når de er i blomst, hvis du passer på at grave dybt nok og får hånden ned under løget og er forsigtig med stængelen, som let knækker. De skal så vandes godt efter flytning, så bør blomsterstilken kunne rejse sig igen et døgns tid efter. - Synes du bør gide gøre det, det er synd at lade dem gå til.
Hilsen Clara

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 30. september 2010 kl. 11.11

Super!
Hvis jeg vælger at plante i krukker, kan de så tåle at stå udenfor vinteren igennem? Altså også hvis det fryser?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. september 2010 kl. 11.42

ja da. sørg for, at krukken også kan.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 30. september 2010 kl. 12.39

Takker!
Synes også det lød underligt, hvis de ikke kunne. Men faldt over et par steder på nettet, hvor der stod, de skulle beskyttes mod frost, hvis de lægges i krukker.
Sætter dem bare i krukker på det mindst udsatte sted i haven og ser, hvad der sker..

Nyt svar til emnet »Gemme tulipanløg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gemme tulipanløg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider