Skrevet af: Jørgen Bagge, 4. oktober 2010 kl. 11.48
I en 3 x 2m kasse på terrassen har der i 25 år stået en rhododendron hvis blade efterhånden blev mindre og mindre og med lille tilvækst ( mangler nok gødnind ser jeg). Pludselig for 5 år siden begyndte een af grenene at vokse og sætte store flotte blade/tilvækst. Alle blomster virker ens på både "gamle" del og nye del.
Hvorfor super-voksede kun een gren??
Skrevet af: Mogens; E., 4. oktober 2010 kl. 16.38
Sådan en halvgammel Rhododendron har et meget bredt rodnet som sikkert går helt ud til kanten af kassen, og tilvæksten bliver så mindre, (ca. 10 cm. årligt med knop). Det klarer den fint nok, og kan blive meget ældre. En af rødderne har så fundet en smutvej ud af bunden i kassen, derfor den nye tilvækst. En af mine rodoer som er ca. 60 år gammel (arvestykke) står også i en kasse hvor den et par gange har lavet samme nummer med ny kraftig tilvækst. Ved at grave ned uden for kassen, som er 40 cm. i jorden, fandt jeg rodnet fra planten. Læg et tykt lag efterårs blade ovenpå jorden under planten, det giver god muld, og så kun rodo gødning til foråret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.