Skrevet af: Jens Lomholdt, 7. januar 2004 kl. 11.59
På hvilket tidspunkt er det bedst at udlægge/supplere barkflisen og kan man uden problemer dække eksisterende granflis med kakaoflis?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. januar 2004 kl. 0.43
Barkflis kan tilføres året rundt, dog går nedbrydningen af især de nederste lag hurtigst i sommerhalvåret, når fugtigheden er tilpas. Kakaoskaller kan anvendes, hvis man ikke bryder sig om de større barkstykker. Nedbrydningen går måske lidt hurtigere, det afhænger dog af, hvilken træsort barken stammer fra.
Skrevet af: Allis Rasmussen, 3. oktober 2004 kl. 20.20
Hvis man udlægger et lag barkflis på ca. 5–10 cm i et bed, vil der da kunne komme påskeliljer, tulipaner m.m. op.?
Skrevet af: Bjarne, 21. februar 2005 kl. 14.37
Vi har 25 cm flis på, og der kommer tulipaner, nacisser mv, snildt op igennem!
Skrevet af: Trolle, 21. februar 2005 kl. 20.15
Pas på ikke at lægge for tykt lag på ved planter med højtligende rødder som foreksempel rhododendron og buksbom. Disse og andre planter med højt ligende rødder vil vil få for lidt luft til rødderne ved meget mere end 5cm flis. Husk at flis ikke kan kvæle ukrudt som senegræs tidsler og mælkebøtter.
Skrevet af: Jytte Petersen, 15. maj 2005 kl. 19.33
Vil det være godt at lægge barkflis i gangene mellem højbedskasser i urtehaven evt. hvor tykt lag?
Skrevet af: Stig, 17. april 2006 kl. 19.36
Kan man lægge barkflis ved en nyplantet bøgehæk?
Skrevet af: Dorte, 18. april 2006 kl. 9.17
Jeg lagde for år tilbage barkflis ved vores nyplantede bægehæk.Det fungerer fint, eneste problem er solsortene der elsker at sprede flisen i deres søgen efter orme.
Skrevet af: Kate Kristensen, 1. august 2006 kl. 10.27
Kan man dække jorden i plantekasse med barkflis?
Holder barkflis på jordens fugtighed?
Skrevet af: Joan Thomsen, 12. marts 2007 kl. 21.14
Kan fiberdug og barkflis holde havepest væk?
Skrevet af: Lisbeth Hansen, 28. april 2007 kl. 9.51
Må man bruge barkflis i et bed med roser og lavendel?
Skrevet af: Berit Tvarnø, 13. juli 2007 kl. 15.27
Hvor kan man købe det barkflis gider snart ikke lede efter det mere skulle gerne bruge det på min mors og søsters gravsted
Skrevet af: Anne Demant, 13. juli 2007 kl. 16.53
Hvis det bare er en lille portion du skal have, pinjebark f.eks. så prøv i den lokale trælast, planteskole ell.lign. Ellers sælger anlægsgartnere og havecentre. Er du ganske sikker på du må lægge det på et gravsted?
Skrevet af: Lise Vejby, 17. marts 2009 kl. 17.01
Jeg har sat rhodondendron som hæk sidste år men nåede ikke at ligge bark. Jeg har fået anbefalet pinjebark, men synes godt nok at det er meget dyrt og når vi skal have lagt det ved 27 stk.
Hvor kan jeg købe det i "trailerlæs"?
Hvad anbefaler I til at holde ukrudt væk under rhodondendron? Har også købt havedug.
På forhånd tak.
Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2009 kl. 20.04
Hej Lise.
Det allerbedste du kan gøre for dine Rhododendron er at smide et tykt lag visne blade på spagnumen. Gerne 20 cm. Det holder på fugten og bliver til god muld og så holdes ukrudtet væk. Hvert andet år får alle mine Rh. sådan en omgang blade fra nærmeste skov. Grannåle er også meget velegnede.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. marts 2009 kl. 20.11
Hej Lise
Vi lægger hvert eller hvert andet år et lag (ca 5 cm)grønflis under vore rhododendron. Det holder på fugten og sikrer mange regnorme,samt holder ukrudtet på et tåleligt plan. Selv skvalderkål minimeres under den kur.
Grønflis er flishugget gran og fyr med nåle. Det sænker ph-værdien i jorden til gavn for surbundsplanterne.
Anne Marie
Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2009 kl. 20.58
Hejsa Anne Marie.
Jeg har aldrig set en regnorm under mine Rhododendron, kun Oldenburg larver.
Kan det tænkes at mit formuldede spagnum har lavere ph. siden de ikke vil være her.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. marts 2009 kl. 9.04
Hej Mogens
Har du kun brugt spagnum,så er der jo intet for regnormene at leve af. De spiser ikke spagnum!
Der skal kompost,flis el.blade for at fremme omsætningen i jorden.
Er du sikker på at det ikke er snudebille-larver du finder?
De elsker spagnum og rhododendron og kan gøre stor skade på blade og rødder, og de kommer gerne med fra skoven.
Anne Marie
Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. marts 2009 kl. 10.01
Jeg vil anbefale ikke at lægge et for tykt lag af barkflis på, jeg menes at have hørt historier og at det kan gøre mere skade end gavn, hvis man ikke viser lidt mådehold.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Susanne Nørgaard, 18. marts 2009 kl. 20.28
Er der nogen der ved om barkflis er egnet som underlag ved et gyngestativ. Jeg tænker på, om det indeholder noget, der er skidt for børn?
Venlig hilsen
Susanne Nørgaard
Skrevet af: Anne Demant, 18. marts 2009 kl. 20.48
Det er ikke egnet, dels bliver det for hårdt at falde ned på. Og der sker en nedbrydningsproces, hvor mikroskopiske svampe hvirvles op.
Skrevet af: Berit Tvarnø, 19. marts 2009 kl. 17.43
Ja man må godt lægge det på gravstedet,altså barkflis
Skrevet af: Anne Demant, 19. marts 2009 kl. 20.44
Hej Berit,
Fik du lagt det på gravstedet så? og fungerer det tilfredsstillende? bedre end de små ærtesten der ellers ofte ligger? Jeg foreslog faktisk en kollega flis forleden, da hun klagede over at det ukrudt myldrer frem, når hun ikke er på kirkegården uden 1 gang om måneden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.