Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2010 kl. 16.26
Hej
Sidste efterår klippede jeg ikke mine planter i forhaven ned.
(Spiræa Antony Waterii, Perikon og Hypericon), men ventede til foråret. Når jeg ventede, var det fordi jeg syntes det var smukt at se disse planter, være dækket af et fint snelag. Jeg har ca. 20 af hver slags - plantet i grupper.
Sådan blev det dog ikke. Med de snemasser der kom, lagde alle planter sig pænt ned og da sneen var væk, så det ikke særlig godt ud indtil jeg kom ud med saksen. Jeg plejer at klippe de 3 nævnte slags ned til ca. 10 cm over jorden og det har fungeret fint i omkring 10 år - siden plantningen.
Nu overvejer jeg at klippe planterne ned nu, for at de ikke skal bukke sammen som sidste år.
Hvad vil være det bedste? Husk at det er mange planter over ca. 60 kvadratmeter det drejer sig om.
Se eventuelt i min blog i maj måned.
www.strikingeshave.blogspot.com
strikingeshave.blogspot.com/2010_04_01_archive.html
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 4. november 2010 kl. 19.40
De 3 nævnte planter gror også i min have på 30. år, og de har aldrig været klippet ned. De har været godt dækket af sne mange gange men har ret hurtigt rejst sig igen. Især mine Antony Waterii som er meget store har været helt begravet. Problemet opstår når sneen begynder at tø og bliver tung. Så er det lettere at røste lidt til grenene med et hosteskaft så sneen falder af, end at skulle gå og klippe ned og fjerne det, til foråret.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2010 kl. 19.50
Hej Mogens
Tak for svaret. Ja, jeg vippede også sneen af på et tidspunkt. Jeg vil gerne holde mine planter nede - og de står flotte sommeren igennem, selv med den hårde nedklipning hvert forår. Jeg kan li' den smukke måde den enkelte plante bryder på. Min forhave er anlagt i flere trin - og dette er trin 2, som skal holdes så langt nede at man kan se trin 3.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. november 2010 kl. 17.28
Overvejet meget at plante en vindrue udendørs, haven er mod syd, ingen rigtig sydmur men snorer (?). Hvilken art kan jeg få mest gavn af og hvor tidligt få bær af den? håp
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. november 2010 kl. 17.48
Jeg har købt to 30 cm. plasticpotter med stikkelsbærplanter og ovenpå sat platicurtepotter omvendt med bunden klippet ud af og vendt de øverste potter på hovedet, fyldt dem med jord og klippet planterne "opstammet". Nu skal jeg så have planterne pottet/plantet ud enkeltvis. Jeg er spændt på om der er rødder i de øverste små, alm., potter. Hvornår skal planterne pottes? håp
Skrevet af: Lilium J., 7. november 2010 kl. 18.17
Ja man kan lave meget sjov ud af formering, men den nemmeste metode er blot at stikke et par smågrene på 10 cm i jorden med den øverste knop i jordniveau.
Jeg er sikker på at din metode også dur og det er med at få delt resultatet og plantet dem ud.
Hvis man skal lave opstammede planter skal alle anlæg til skud i hvert bladhjørne fjernes indtil man har den ønskede højde.
Man kan så evt. okulere andre bær ind på grundstammen.
Solbær stikkelsbær og ribs kan gro på ethvert medlem af ribes.
Jeg har haft en opstammet plante med hvide og røde ribs, solbær og stikklesbær på samme plante som jeg selv lavede på en grundstamme af " Solstik ".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.