Forum

Ide til hæk mod høj nabo

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla T., 11. november 2010 kl. 14.45

Hej.
Vi bor i et meget bakket område og har en nabo, der ligger ca 3 meter over os. Lige nu har vi en liguster hæk (tror jeg det er), der ikke kan klare at være så høj som vi ønsker. Den er væltet flere steder, er meget tynd og er helt bar i bunden. Er der nogen der kender en en taknemmelig hæk, der kan blive 3 meter høj? Hækken får kun sol fra den ene side da den anden står op ad bakken til nabohaven.
Vh Camilla

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. november 2010 kl. 16.50

En mulighed kan være Spiraea van Houttei som gror hurtigt op, og kan blive 4 - 5m. høj. En yderst taknemmelig hæk som gror i al slags jord og kan klippes ind, hvis den bliver for bred.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nakitha Mortensen, 11. november 2010 kl. 17.03

Nu ved jeg ikke, hvordan din have ligger i forhold til dit hus – om du har have hele vejen rundt om huset – eller kun op imod din nabo – for ellers kunne du måske lave en lille hyggekrog på den anden side af huset. Det er jo ikke altid muligt at mure sig inde. Jeg bor i en by, hvor de fleste haver står til skue for "højereliggende" naboer. Vel er det irriterende – men man vænner sig til det. Jeg lægger mig måske ikke ud og solbader, men hvis mine naboer har lyst til at ”følge med” i vores grillaften – må det jo være fordi, de selv keder sig ;-)

---------------------------------------
[URL=http://www.planet-huse.dk/]Sommerhusgrunde til salg[/URL]
[URL=http://www.topqualityestate.com/]tag på ferie i thailand[/URL]
[URL=http://www.office-nordic.dk/fabriksalg/omklaedningsskabe/ssgstaalskabe]rummelig garderobeskab[/URL]

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. november 2010 kl. 8.37

Hej Camilla T

Der er tre gode muligheder for klippet hæk i den ønskede højde: Taks, Avnbøg og Bøg.

Men inden du starter med hækudskiftning er det vigtigt, at du forholder dig til Hegnslovens bestemmelser om højde og placering og også lige sikrer dig, at der ikke er tinglyst servitutter om valg og udformning af hække i dit boligområde.
Du kan få hjælp til afklaring ved at henvende dig til teknisk forvaltning i din kommune, som måske vil henvise til Hegnssyn og oplyse om taksten herfor.

Så er der jo det vigtigste: Naboen og hvordan han / hun ser på tingene. Hvis den nuværende hæk er en fælleshæk - dvs den står i skel - så er det ikke lovligt at fjerne den, uden at det er aftalt mellem parterne. Du kan også komme ud for, at din nabo synes det er "dit projekt" og at udgifterne nu og senere ligesom vedligeholdelsen også er dit ansvar ....

Men det behøver jo ikke at være nogen "showstopper" hvis naboen ikke synes om din idé.
Hvis du har plads til det, kan du plante en ekstra hæk på egen grund og i så stor afstand fra skel, at dit ønske om 3 meters hækhøjde ikke bliver noget problem.
En anden mulighed kunne være strategisk placeret fritvoksende mindre træ (-er) i kombination med kraftig beskæring og bedre pleje (gødningstilførsel og klippeteknik) af den eksisterende ligusterhæk.

Og lige til inspiration: Skriv hække i søgefeltet øverst på siden - der ligger en stribe af gode artikler om emnet her på Havenyt.

Jeg håber, du finder en god løsning på dit ønske om privatliv i haven !

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Ide til hæk mod høj nabo«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ide til hæk mod høj nabo

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider